gerelateerde werken
Symphonische klankfiguren : (Symphonie nr. 12), (1964) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 3fl 2ob eh 3cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc cel hp pf str
Saxophoonconcert : instrumentatie voor symfonieorkest 1952, (1951) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 3h 3trp 3trb timp perc str sax-a-solo
Zerstreutes Hinausschaun : for soprano saxophone, alto saxophone and orchestra / Yip Ho Kwen Austin
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-s-solo sax-a-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 2h timp 2perc hp str
Baritone Rebels : for 2 baritone saxophones solo and orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
2fl 2ob 4cl cl-b bsn 4sax 2sax-solo 4fh 3tpt 3trb trb-b tb-t tb-b timp mar vib hrp pf db
compositie
Quadrupelconcert : versie voor 4 saxofoons en symfonieorkest, 1984 / Henk Badings
Overige auteurs:
Badings, Henk
(Componist)
Bevat:
Introduzione e allegro
Lento
Finale (Vivace)
Toelichting:
Er zijn drie delen. Het eerste deel bestaat uit een langzame inleiding en een snel hoofddeel. De inleiding heeft een ritmisch rijkgeschakeerd hoofdthema, dat als dubbelcanon in de soli verschijnt. De eerste themagroep van het Allegro is gebouwd op syncopisch-hamerende ritmen. De tweede themagroep heeft lyrische melismen in de soli. Deze keren daarna terug op motieven uit de inleiding en bereiden daarmee een gewijzigde reprise van de eerste themagroep hoofdzakelijk in het orkesttutti. Het langzame tweede deel is lyrisch-elegisch van stemming met thematische en ritmische verwantschappen tot het eerste deel. Het zwaartepunt ligt in het polymelodisch weefsel van lyrische lijnen in de vier soli. Orkesttutti in het midden leiden aleatorische combinaties in. Een epiloog keert terug tot de aanvangsstemming. Het derde deel is een speelse finale in een 10/8 maat (6 + 4). Het hoofdthema verschijnt na een inleiding in het slagwerk in de SS, daarna in een uitvoerige SB-solo en in de vier soli
tezamen. Er volgen solo-cadensen van van ST, SA en SS. In een bitonale variant van het hoofdthema zijn tal van herinneringen aan de syncopische ritmen uit deel I. Nadat de soli teruggegrepen hebben op een variant van het tweede thema uit deel I, volgt een dramatisch coda. De syncoperende ritmen zwellen in het orkest aan tot brutale massieve blokken, waaruit de soli echter telkens weer tevoorschijn komen in stijgende trillers en die ten slotte de finale beƫindigen met een schertsende figuur. - HENK BADINGS