gerelateerde werken
Kaleidofonen I : voor altsaxofoon en piano, 1969 / Diderik Wagenaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon en toetsinstrument
Bezetting:
sax-a pf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
2222 2110 2perc str sax-a-solo
Fruit of Desire : for soprano saxophone and symphony orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
sax-s-solo 3fl(pic) 3ob(eh) 2cl cl-b 4h 4trp 4trb tb timp perc mar glock vibr pf hp str
Concerto for alto saxophone and orchestra / Joey Roukens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
fl(pic) 2fl 2ob ob(eh) 3cl 3fg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc pf/cel/keyb/synth str sax-a-solo
compositie
Metrum : voor symfonieorkest en obligaat saxofoonkwartet, (1981-1984), (rev. 1986) / Diderik Wagenaar
Overige auteurs:
Wagenaar, Diderik
(Componist)
Toelichting:
Metrum heeft geen traditionele concertende functie, maar is een steeds aanwezige groep in het orkest die aldoor met andere groepen wordt gecombineerd: met de vier hoorns, de vier fagotten, de twee piano's enz. De titel Metrum verwijst niet alleen naar het verschijnsel 'versvoet' maar ook naar 'maat.' De gebruikte driekwartsmaat vormt de basis voor de belangrijkste ritmische verhouding: drie staat tot vier. De op deze verhouding gebaseerde ritmische tegenstellingen manifesteren zich de ene keer in symmetrische, versvoet-achtige figuren, een andere keer in a-symmetrische. Soms verschijnen de contrasten achter elkaar (homfoon), soms tegelijkertijd (polyfoon). Snelle melodieën zijn de ene keer op te vatten als gebroken akkoorden - er is een trage harmonische ritmiek -, een andere keer heeft iedere zestiende noot een ander akkoord - er is een snelle harmonische ritmiek (een snelle melodie kan dus ook een adagio-karakter hebben). Het stuk is eendelig. Verschillende gradaties van ritmische en/of harmonische ingewikkeldheid wisselen elkaar onregelmatig af. In de loop van het stuk nemen de contrasten geleidelijk toe: eenvoudige dingen worden eenvoudiger, ingewikkelde dingen worden ingewikkelder. - DIDERIK WAGENAAR