componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Shakuhachi : for flute solo, 1987 / David Little
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
Gruis : voor Zwaanenburg altfluit, 1987 / Margriet Hoenderdos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl-a
Tema con variazioni : flauto dolce contralto o flauto grande, opus 84c, 1962 / Louis Toebosch
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit; Fluit
Bezetting:
rec-a/fl
compositie
Sonata a due : for two flutes, 1990 / Joep Straesser
Bevat:
Allegro ma non troppo
Molto sostenuto
Presto
Toelichting:
Program note (Dutch): In het eerste deel dat op twee gegevens is gebaseerd is aanvankelijk slechts sprake van eenstemmige muziek die door beide spelers afwisselend wordt gerealiseerd waarbij de laatste tonen van elke melodische groep steeds als kleine echo's worden herhaald in een zachtere sterktegraad. In het daarna optredende tweede gegeven is sprake van echte tweestemmigheid. In het middelste gedeelte van deel een dat een doorwerkingskarakter bezit is sprake van een quasi-driestemmigheid. Beide instrumentalisten spelen eigen melodische lijnen, waarbij daartussendoor de echo-effecten die bij lijn 2 behoren door de speler van de totaal andere lijn 1 moeten worden gerealiseerd. Via de tweestemmigheid van het tweede gegeven keert de muziek weer terug naar eenstemmigheid, waarbij de echo's echter worden uitgebreid zodat er voortdurend kleine "bijna-canons" ontstaan.
Het tweede deel bezit aanvankelijk een rustig karakter. Vanuit de toon as', waar beide partijen omheen cirkelen, wordt een geleidelijke uitbreiding naar hogere en lagere toongebieden gerealiseerd. Na terugkeer naar de uitgangstoon begint een snel contraspuntisch middengedeelte dat uitloopt op een gevarieerde herhaling van het begin.
Het derde deel is snel en virtuoos en is qua vorm verwant met deel een. In de coda wordt in kort bestek het echoprincipe uit het eerste deel nog even toegepast op het materiaal van het derde deel als een korte herinnering aan het begin van het werk. - JOEP STRAESSER