gerelateerde werken
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Canto per flautone : 1977 / Rob Goorhuis
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Fluit
	
			Bezetting: 
		
		fl-a
	
Lenaia : for flute solo, 1982 / Tera de Marez Oyens
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Fluit
	
			Bezetting: 
		
		fl
	
A Painting of Flowing Rivers : for flute quintet / Chiel Meijering
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Fluit
	
			Bezetting: 
		
		2fl/picc 2fl-a fl-b
	
compositie
				Sonata a due : for two flutes, 1990 / Joep Straesser
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Straesser, Joep
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Allegro ma non troppo
						Molto sostenuto
						Presto
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): In het eerste deel dat op twee gegevens is gebaseerd is aanvankelijk slechts sprake van eenstemmige muziek die door beide spelers afwisselend wordt gerealiseerd waarbij de laatste tonen van elke melodische groep steeds als kleine echo's worden herhaald in een zachtere sterktegraad. In het daarna optredende tweede gegeven is sprake van echte tweestemmigheid. In het middelste gedeelte van deel een dat een doorwerkingskarakter bezit is sprake van een quasi-driestemmigheid. Beide instrumentalisten spelen eigen melodische lijnen, waarbij daartussendoor de echo-effecten die bij lijn 2 behoren door de speler van de totaal andere lijn 1 moeten worden gerealiseerd. Via de tweestemmigheid van het tweede gegeven keert de muziek weer terug naar eenstemmigheid, waarbij de echo's echter worden uitgebreid zodat er voortdurend kleine "bijna-canons" ontstaan.
Het tweede deel bezit aanvankelijk een rustig karakter. Vanuit de toon as', waar beide partijen omheen cirkelen, wordt een geleidelijke uitbreiding naar hogere en lagere toongebieden gerealiseerd. Na terugkeer naar de uitgangstoon begint een snel contraspuntisch middengedeelte dat uitloopt op een gevarieerde herhaling van het begin.
Het derde deel is snel en virtuoos en is qua vorm verwant met deel een. In de coda wordt in kort bestek het echoprincipe uit het eerste deel nog even toegepast op het materiaal van het derde deel als een korte herinnering aan het begin van het werk. - JOEP STRAESSER