gerelateerde werken
Miroir de peine : for soprano and organ, 1923 / Hendrik Andriessen ; text: Henri Ghéon
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orgel
Bezetting:
sopr org
Espressioni cordiali : sei bagattelle per orchestra a corde, op. 63, 1963 / Marius Flothuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Luci nella notte V : for 4 string quartets / Andrzej Kwiecinski
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Lullaby : for string orchestra / Maxim Shalygin
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
compositie
Variations and fugue on a theme by Johann Kuhnau : for string orchestra, (1935) / Hendrik Andriessen
Overige auteurs:
Kuhnau, Johann
(Op een thema van)
Andriessen, Hendrik
(Componist)
Bevat:
Thema moderato
Grazioso ma tranquillo
Allegro con spirito
Molto moderato e espressivo
Sostenuto e espressivo
Grave e appassionato
Allegretto con eleganza
Toelichting:
Andriessen pakte de melodie op toen zijn dochter aan de piano een werk, Partita nr. 6 uit Neuer-Clavier-Übung uit 1692, van Johann Kuhnau zat te studeren. De componist vond een fragment waaromheen hij zijn compositie kon schrijven. Het is een werk in het genre thema en variaties, alleen had Andriessen daarvoor een andere standaard. Hij vertaalde het thema van Kuhnau naar meer modernere klassieke muziek. Hij paste onder meer parallelle kwinten toe; het geeft het werk een serene klank mee. Er zijn vijf variaties afgesloten met een fuga: 1. Thema moderato, 2. Grazisoso ma tranquillo, 3. Allegro con spirito, 4. Molto moderato e espressivo, 5. Sostenuto e espressivo, 6. Grave e passionato en 7. Allegretto con eleganza.
Het werk wordt heden ten dage nog steeds uitgevoerd, het Limburgs Symfonie Orkest had het in 2009 nog op de lessenaar staan in een drietal concerten, samen met de Kindertotenlieder van Gustav Mahler. Gedurende de Tweede Wereldoorlog was het nergens te horen; Andriessen had zich niet aangesloten bij de Kultuurkamer en liet zijn afkeuring van het Hitlerregime blijken, een ban van zijn werk, naast tijdelijke opsluiting van hemzelf, was het gevolg.
Het werk is geschreven voor het Utrechtsch Studenten Concert, dat in 1935 haar lustrum vierde; dirigent was Bert van Lier, aan wie het werk ook is opgedragen.