componist
Hendrik Andriessen groeit op in een artistiek milieu. Van zijn zes kinderen worden Jurriaan, Caecilia en Louis eveneens componist. Als organist en componist richt hij zich op zowel geestelijke als ...
gerelateerde werken
L' indifférent : pour quatuor à cordes / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
maps of non-existent cities. donaueschingen : for 14 string players / Dmitri Kourliandski
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Reminiscentie III : adagio voor groot strijkorkest, 1978 / Roland Voortman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Cirkels II : voor harmonie- en strijkorkest, opus 90, nr. 2, 1993 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest; Strijkorkest; Orkest
Bezetting:
2232 3sax 4331 2bug euph timp 2perc mar(xyl) str
compositie
Variations and fugue on a theme by Johann Kuhnau : for string orchestra, (1935) / Hendrik Andriessen
Overige auteurs:
Kuhnau, Johann
(op een thema van)
Bevat:
Thema moderato
Grazioso ma tranquillo
Allegro con spirito
Molto moderato e espressivo
Sostenuto e espressivo
Grave e appassionato
Allegretto con eleganza
Toelichting:
Andriessen pakte de melodie op toen zijn dochter aan de piano een werk, Partita nr. 6 uit Neuer-Clavier-Übung uit 1692, van Johann Kuhnau zat te studeren. De componist vond een fragment waaromheen hij zijn compositie kon schrijven. Het is een werk in het genre thema en variaties, alleen had Andriessen daarvoor een andere standaard. Hij vertaalde het thema van Kuhnau naar meer modernere klassieke muziek. Hij paste onder meer parallelle kwinten toe; het geeft het werk een serene klank mee. Er zijn vijf variaties afgesloten met een fuga: 1. Thema moderato, 2. Grazisoso ma tranquillo, 3. Allegro con spirito, 4. Molto moderato e espressivo, 5. Sostenuto e espressivo, 6. Grave e passionato en 7. Allegretto con eleganza.
Het werk wordt heden ten dage nog steeds uitgevoerd, het Limburgs Symfonie Orkest had het in 2009 nog op de lessenaar staan in een drietal concerten, samen met de Kindertotenlieder van Gustav Mahler. Gedurende de Tweede Wereldoorlog was het nergens te horen; Andriessen had zich niet aangesloten bij de Kultuurkamer en liet zijn afkeuring van het Hitlerregime blijken, een ban van zijn werk, naast tijdelijke opsluiting van hemzelf, was het gevolg.
Het werk is geschreven voor het Utrechtsch Studenten Concert, dat in 1935 haar lustrum vierde; dirigent was Bert van Lier, aan wie het werk ook is opgedragen.