gerelateerde werken
Kurucz Változatok : voor orkest / Berend Giltay
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3323 4331 timp perc cel xyl hp str
Vioolconcert : Violin and orchestra / Daniël Belinfante
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
vl orch
Variaties op een Uilenspiegelthema / door 11 Nederlandse componisten
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
3222 4330 timp perc (hp ad lib.) str 2vl-solo
Rapsodia campestra : per violino solo ed orchestra, 1957/67 / Wim Franken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
2222 2110 timp perc hp str vl-solo
compositie
Concerto : per due violini e orchestra / Berend Giltay
Overige auteurs:
Giltay, Berend
(Componist)
Bevat:
Allegro energico
Adagio
Allegro presto
Toelichting:
Program note (Dutch): Het kenmerkende van deze compositie is, dat in nagenoeg het gehele werk de ritmische en melodische eenheid van de twee soli tegenover de eenheid van het orkest geplaatst is. Door deze wisselwerking van orkest-tutti en de compacte vioolklank van de twee solisten heeft de componist vooral het concerterend element op de voorgrond willen plaatsen. De solisten worden hierdoor in de gelegenheid gesteld de klankmogelijkheden die in een vioolduo besloten liggen op virtuoze wijze te demonstreren.
Deel I: Allegro energico.
In het inleidende orkest-tutti wordt het hoofdthema voorbereid, herkenbaar aan de zestiende opmaat, die steeds duidelijker te voorschijn treedt. Het volledige hoofdthema valt op door zijn markante karakter en duidelijke Hongaarse ritmiek (de korte noot op het zware maatdeel). De 6/8 maat wordt nu en dan afgewisseld door een 3/4 maat. Na een breed uitgesponnen zangthema en een doorwerking volgt de cadens, hoofdzakelijk gebaseerd op motieven uit het hoofdthema. De korte reprise (zonder zangthema) gaat ongemerkt over in het coda.
Deel II: Adagio.
Het vrij korte adagio is in het algemeen donker van toon. Opvallend is de dikwijls wijde ligging tussen soli en orkest, evenals tussen de beide solo-stemmen onderling.
Deel III: Allegro - Presto.
Het hoofdthema van het laatste deel bevat verschillende elementen. Syncopen op een ondergrond van repeterende zestiende noten; triolen met eigenaardige tegenaccenten; en (evenals in het eerste deel) het Hongaarse ritme (korte noot op het zware maatdeel). Aan het slot van deze finale worden tutti en solisten nog eens duidelijk afzonderlijk tegenover elkaar geplaatst. - BEREND GILTAY