gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
3355 4341 2perc mar cymb 2hp man str(16.16.12.12.8.) h-pf-vl-solo
Boréal : voor viool en slagwerk, 1980/81 / Maarten Bon
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en groot ensemble
Bezetting:
16perc vl-solo
Concert : voor viool met begeleiding van orkest, maart-mei 1936 / Sem Dresden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en groot ensemble
Bezetting:
2122 0301 timp 2perc xyl 8cb vl-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en groot ensemble
Bezetting:
fl(pic) ob cl(cl-b) fg(cfg) h trp trb 1-2perc acc 2vl vla vc/str vl-solo
compositie
Omaggio a Gesualdo : per violino e sei gruppi strumentali, 1971 / Jan van Vlijmen
Overige auteurs:
Vlijmen, Jan van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-4-1971 - Amsterdam - Theo Olof, Nederlands Blazers Ensemble o.l.v. Edo de Waart).
Afgezien van mijn preoccupatie met Gesualdo's muziek, is de titel van dit werk nogal gratuit omdat het materiaal voor mijn Omaggio toevallig is ontleend aan een overigens uiterst vernuftige chromatische structuur uit het madrigaal Belta, poi che t'assenti (zesde boek madrigalen). Ik verbeeld me dat iets van deze onorthodoxe, authentieke en karakteristieke muziek doorklinkt in mijn muziek - maar dan uiteraard in een getransformeerde vorm - zonder dat ik nu pretendeer een originele daad te hebben gesteld. Voor mijzelf betekent dit stuk wel een nieuwe stap. Met het seriële en post-seriële in de rug, een stap naar een nieuw soort 'pantonale' muziek.
Niet in de zin van citatenmuziek - Gesualdo wordt ternauwernood geciteerd, slechts zijdelings en heel even zoals Hitchcock in zijn eigen films verschijnt - maar de tonaliteit als medium, vervreemd van zijn hiërarchische implicaties of anders gezegd (en eigenlijk is het niet te zeggen) de tonaliteit teruggebracht tot zijn primitiefste vorm: een permanente, eindeloos voortgaande, weliswaar complexe tonica. De klankkleur in dit werk is in tegenstelling tot mijn vorige stukken niet meer bepalend voor vorm en inhoud, met andere woorden het instrumentale potentieel dient slechts om de muzikale inhoud (wat dit ook moge zijn) te accentueren. In ieder geval komen de overbekende instrumentale effecten, zoals sul ponticelli, dubbelflageoletten, glissandi, etc. in het verhaal niet voor. Een in veel opzichten streng, ascetisch en sober stuk met vermijding van een overspannen instrumentale behandeling. Er zijn drie delen met een korte verbindingspassage tussen het eerste en tweede en het tweede en
derde deel. - JAN VAN VLIJMEN