gerelateerde werken
Miniatures : for bass clarinet / Initiated and edited by Fie Schouten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl-b
Symphonic verses : for saxophone quartet, 1991 / Ton Lambij
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
4sax
Quarter Tone Waltz : for alto saxophone / Gordan Tudor
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-a
Sonata : for alto saxophone / Erik Lotichius
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-a
compositie
Solo : for bass saxophone, 1988 / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 8 oktober 1988 - Amsterdam - Leo van Oostrom] - Als we de trilogie als één geheel beschouwen, kunnen we een verschuiving in de diepte of in luisterpositie waarnemen. In Solo wordt voornamelijk de 'binnenkant' van het instrument (van de muziek) onderzocht; het toonvormingsproces zowel als het mechaniek wordt m.b.v. versterking tot extreme proporties opgeblazen, alsof we getuigen zijn van het 'opstarten' van een zeer logge en ingewikkelde machine. Alleen met de grootste moeite komen de muzikale ontwikkelingen op gang. In Licks & Brains I zijn we als het ware bij de muziek zélf beland; een muziek gekarakteriseerd door (uiteindelijk) zéér virtuoze bewegingen. Het kwartet opereert - vergelijk de saxsectie in een big band!- als één hechte groep. Er wordt getracht de groep bij elkaar te houden en een steeds uitgebreider en verfijnder repertoire op te bouwen van beweeglijkheid in toonhoogte, soorten articulaties en speelmanieren. In Licks & Brains II wordt dezelfde
kwartetmuziek gesitueerd in een ruimte; in letterlijke zin door de live-besturing van het geluid over een aantal speakertrajecten door de ruimte opgehangen, maar ook doordat de muziek nu onderdeel blijkt te zijn van een groter geheel; de saxofoonmuziek is één van de muzikale lagen. Het omringend orkest zorgt voor een nieuwe muzikale context, en dwingt daarom vaak een herinterpretatie van de saxofoonmuziek af. - KLAS TORSTENSSON