componist

Andriessen, Louis

General: Louis Andriessen was born in Utrecht on June 6, 1939. Education: After an early training in composition with his father, composer Hendrik Andriessen, he continued his studies with Kees van ...

gerelateerde werken

Nuit d'été : voor piano vierhandig, 1957 / Louis Andriessen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano 4 handen
Bezetting: pf4h

Inferno : cantate per tre gruppi vocali e quattro gruppi strumentali, 1991-1993 / parole di Dante Alighieri, Jan van Vlijmen

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK4 3343 2221 2perc mar cymb hp g man 4vl 3vla 2vc cb

To be : for mixed choir and ensemble, 1998 / on words by William Shakespeare, Bart de Kemp

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK4 0000 0040 2perc hp pf 3vl 2vla vc cb

Romance, o conde d'alemanha : for large mixed choir, wind instruments, piano and double bass, 1982 / Amilcar Vasques Dias

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK4 1000 sax-s sax-a sax-t 1330 pf cb

 

compositie

Il principe : citaten uit "De heerser" van N. Machiavelli (1516), voor twee koren, blazers, piano en basgitaar, (1974) / Louis Andriessen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1974
Uitgavenummer: 06892
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: 2GK4 2222 3001 g-b pf
Bijzonderheden: Voor 2 koren SATB, 2 fluiten, 2 hobo's, 2 klarinetten, 2 fagotten, 3 hoorns, tuba, piano en basgitaar. - Tekst met Nederlandse vert. apart afgedrukt. - In opdracht van de Katholieke Universiteit te Nijmegen. - Tijdsduur: 9'30''
Tijdsduur: 10'00"
Compositiejaar: 1974
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Machiavelli, Niccolo (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Samen met 'De staat' en 'Il duce' vormt 'Il principe' een drieluik van muziekstukken over politiek. De drie stukken zijn alle geschreven op teksten die politiek op zijn minst aanvechtbaar zijn, om niet te zeggen uiterst negatief. Een dergelijk idee is afkomstig van Bertolt Brecht die toneelstukken schreef waarin de hoofdrol wordt gespeeld door iemand van wie je leren kan hoe je je niet moet gedragen en hoe het komt dat iemand op bepaalde ogenblikken politiek of sociaal slecht handelt. Hij noemt dat het 'asociale model'. Ook de Machiavelli-citaten in 'Il principe' (uit het gelijknamige boek) zijn in de eerste plaats gekozen als voorbeeld hoe men politiek niet moet denken. Maar evenals in het geval van Plato is het te simpel om Machiavelli uitsluitend als een aartsreactionair voor te stellen, hoe fascistoïde de uitspraak "Als men een stad wil beheersen dient men hem te verwoesten" ook is. (De Amerikaanse generaal Westmoreland zei 450 jaar later precies hetzelfde tijdens de
brandschatting van Vietnam). Een van de aspecten van het werk van Machiavelli die men 'progressief' zou kunnen noemen is het feit dat het in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de vorming van de Italiaanse staat uit de elkaar eeuwenlang bestrijdende stadstaatjes. Hij is een 'materialist' en realist, die tevens aantoont dat macht in de handen van enkelingen altijd corrumpeert. Zijn politiek realisme staat lijnrecht tegenover het schitterende Utopia van Thomas Moore, dat in hetzelfde jaar verscheen (1516). De openingstekst die ik gebruik lijkt op Moore's idealisme. Utopia is een van de mooiste boeken die ik ken, maar in dit drieluik gaat het mij om het muzikaal retorische commentaar op de uiterst discutabele opvattingen die in de teksten voorkomen. 'Il principe' is geschreven voor twee koren, blazers, basgitaar en piano. Er wordt nog een andere 'principe' geciteerd: Carlo Gesualdo, Principe di Venosa, uit zijn laatste boek madrigalen (1613), zeer chromatische koren die geschreven
werden in de tijd dat de muzikale avant-garde bezig was met 31-toonstemmingen en andere posttonale problemen die (helaas?) door de uitvinding van de tonaliteit, de opera, voorlopig op dood spoor werden gezet. - LOUIS ANDRIESSEN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 45 pagina's EUR 33,69
Download in PDF (A3), 45 pagina's EUR 40,41
Hardcopy, normal size (A3), 45 pagina's EUR 60,69
Hardcopy, study size (A4), 45 pagina's EUR 41,15
Vocale partij Download naar Newzik (B4), 50 pagina's EUR 14,92
Download in PDF (B4), 50 pagina's EUR 17,91
Hardcopy, normal size (B4), 50 pagina's EUR 26,89
Huurpartijen Download naar Newzik (B4), 78 pagina's EUR 41,20
Download in PDF (B4), 78 pagina's EUR 49,44
Hardcopy, normal size (B4), 78 pagina's EUR 74,24
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten