gerelateerde werken
Trio : per flauto, clarinetto e fagotto, (1936) / Kees van Baaren
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl fg
Psalm 42 : for mixed choir and string orchestra / Sonja Schwedersky
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
3recit choir-recit 2000 2000 str
Exodus : Oratorio based on Biblical legends for two narrators, choir and orchestra / Olga Victorova
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
2spreekstem GK4 picc 2fl(fl-a) 2ob eh 2cl cl-b sax-a 2fg cfg 4h 2tpt 3trb tb 4perc hp str
compositie
The hollow men : 1948 / [tekst] T.S. Eliot, Kees van Baaren
Overige auteurs:
Eliot, T.S.
(Tekstdichter/librettist)
Baaren, Kees van
(Componist)
Bevat:
Moderato
Lento
Adagio
Allegro molto
Tempo di marcia
Toelichting:
Program note (Dutch): Genuine poetry can communicate before it's understood.
Het is zeer wel mogelijk om deze uitspraak van T.S. Eliot om te vormen en haar als volgt te doen luiden: Genuine poetry can be set to music before it's understood.
Het aantal restricties geldende voor het origineel behoeft zelfs geen noemenswaardige uitbreiding. In de gewijzigde vorm zou het aforisme willen zeggen, dat bepaalde, zuiver poëtische elementen van een gedicht - klank, ritme en de affectieve geladenheid van het woord - op grond van het feit dat zij met bepaalde, zuiver muzikale elementen van een compositie de eigenschap gemeen hebben van te appelleren aan bewustzijnsinstanties die buiten het bereik der rede liggen, een alleszins toereikende scheppingsstimulans voor de componist kunnen zijn. Een 'begrijpen' in de traditionele zin van het woord, dat wil zeggen een transformeren van de inhoud van het gedicht tot begrippen en het aan de hand van deze begrippen vaststellen van 's dichters 'bedoelingen', behoeft dus geenszins aan het compone\-ren vooraf te gaan. (Men vatte het niet als een boosaardigheid op, wanneer wij, hoewel weinig ter zake, opmerken dat een dergelijk 'begrijpen' ook geenszins op het componeren behoeft te volgen...)
Wij hebben nogal in den brede uitgeweid over een alleszins denkbare attitude van de componist tot de dichtkunst met het uitsluitende doel, aan te tonen dat hetgeen Eliot zegt over het poëtisch contact, voorafgaande aan het begrip, in nog sterkere mate van toepassing is op het gecombineerd poëtisch-muzikale contact. Men trekke hieruit de consequenties en verdiepe zich tijdens het beluisteren van de verklanking van The Hollow Men niet al te zeer in de cultuurkritische achtergronden van het gedicht.
De muziek bestaat uit zes gedeelten: een kort instrumentaal Preludium en de vijf los van elkaar gecomponeerde gedichten. Het motivisch materiaal laat zich samenvatten in een reeks van zes tonen, die op haar beurt, tezamen met een letterlijke herhaling drie hele tonen hoger, een reeks vormt, welke alle twaalf tonen van de chromatische scala bevat. De werkwijze vertoont echter geen belangrijke punten van overeenkomst met de twaalf-toonstechniek van Arnold Schönberg. - KEES VAN BAAREN