componist

Baaren, Kees van

Om in zijn levensonderhoud te voorzien speelde Kees van Baaren jazz en begeleidde hij het Kabarett der Unmöglichen. Zijn grote inspirator toen was jazzpianist Fats Waller. Pianist Misha Mengelberg ...

gerelateerde werken

The hollow men : 1948 / [tekst] T.S. Eliot, Kees van Baaren

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: sopr bar GK4 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp timp perc str

Te Deum laudamus : voor gemengd koor en orkest, 1968 / Hendrik Andriessen

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: GK4 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3trp 2trb trb(tb) timp str

Plato's dood : symphonisch gedicht / woorden: F. Bordewijk, Joh. Bordewijk-Roepman

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: recit sopr ten GK4 3332 4331 timp perc cel hp str

De vloed in klank : oratorium, voor spreekstemmen, 4 zangsolisten, 3 koren, 6 blokfluiten, 3 orgels, 2 orkesten en geluidsband, 1983/84 / gebaseerd op een Hebreeuwse legende en een collage van gedichten en tekstfragmenten, samengesteld met medewerking van Antje Melissen, Wim Franken

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest; Gemengd koor en HaFaBra; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: 6recit sopr alt ten bas 2GK4 MK4 6rec 2222 4330 perc hp 3org str wind-band: 1131 3sax 1202 3crt barh euph perc cb

 

compositie

The hollow men : 1948 / [tekst] T.S. Eliot, Kees van Baaren

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1949
Uitgavenummer: 06994
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en orkest
Bezetting: sopr bar GK4 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp timp perc str
Bijzonderheden: Voor soli SBr, koor SATB en orkest. - Opgedragen aan het Sodalicium Studiosorum Musicum "J. Pzn. Sweelinck". - Tijdsduur: 25'
Tijdsduur: 25'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Eliot, T.S. (tekstdichter/librettist)
Bevat:
Moderato
Lento
Adagio
Allegro molto
Tempo di marcia
Toelichting:
Program note (Dutch): Genuine poetry can communicate before it's understood.
Het is zeer wel mogelijk om deze uitspraak van T.S. Eliot om te vormen en haar als volgt te doen luiden: Genuine poetry can be set to music before it's understood.
Het aantal restricties geldende voor het origineel behoeft zelfs geen noemenswaardige uitbreiding. In de gewijzigde vorm zou het aforisme willen zeggen, dat bepaalde, zuiver poëtische elementen van een gedicht - klank, ritme en de affectieve geladenheid van het woord - op grond van het feit dat zij met bepaalde, zuiver muzikale elementen van een compositie de eigenschap gemeen hebben van te appelleren aan bewustzijnsinstanties die buiten het bereik der rede liggen, een alleszins toereikende scheppingsstimulans voor de componist kunnen zijn. Een 'begrijpen' in de traditionele zin van het woord, dat wil zeggen een transformeren van de inhoud van het gedicht tot begrippen en het aan de hand van deze begrippen vaststellen van 's dichters 'bedoelingen', behoeft dus geenszins aan het compone\-ren vooraf te gaan. (Men vatte het niet als een boosaardigheid op, wanneer wij, hoewel weinig ter zake, opmerken dat een dergelijk 'begrijpen' ook geenszins op het componeren behoeft te volgen...)
Wij hebben nogal in den brede uitgeweid over een alleszins denkbare attitude van de componist tot de dichtkunst met het uitsluitende doel, aan te tonen dat hetgeen Eliot zegt over het poëtisch contact, voorafgaande aan het begrip, in nog sterkere mate van toepassing is op het gecombineerd poëtisch-muzikale contact. Men trekke hieruit de consequenties en verdiepe zich tijdens het beluisteren van de verklanking van The Hollow Men niet al te zeer in de cultuurkritische achtergronden van het gedicht.
De muziek bestaat uit zes gedeelten: een kort instrumentaal Preludium en de vijf los van elkaar gecomponeerde gedichten. Het motivisch materiaal laat zich samenvatten in een reeks van zes tonen, die op haar beurt, tezamen met een letterlijke herhaling drie hele tonen hoger, een reeks vormt, welke alle twaalf tonen van de chromatische scala bevat. De werkwijze vertoont echter geen belangrijke punten van overeenkomst met de twaalf-toonstechniek van Arnold Schönberg. - KEES VAN BAAREN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Piano reductie Download (B4), 34 paginas EUR 21,13
Hardcopy, normal size (B4), 34 paginas EUR 37,02