gerelateerde werken
Tota pulchra es Maria : per voce e organo, 1952 / Jaap Geraedts
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orgel
Bezetting:
sopr org
Klaagzangen van Jeremias : voor koor en orkest / Marius Monnikendam
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
alt recit(bar) GK4 3222 4331 timp perc vibr xyl hp pf str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) 2cl cl(cl-b) 3fg 4h 3trp 3trb tb timp 3-4perc hp pf str tape
Requiem : for narrator, mixed choir and symphonic orchestra / Kuzma Bodrov
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3tpt 3trb tb perc hp cel pf str
compositie
Groninger groen cantate : voor 3-stemmig gemengd koor, bariton-solo, spreker en orkest / Jaap Geraedts
Overige auteurs:
Geraedts, Jaap
(Componist)
Bevat:
Marcia funebre
Recitatief
Declamatorium
Aria
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 24-6-1964 - Groningen - Groninger Studentenmuziekgezelschap Bragi - J.W. Friso Kapel, Riep Niemeijer, o.l.v. Bertus van Lier). De spreker was Jan Boswijk.
De inhoud van deze Cantate beweegt zich, terwille van de juiste sfeer, in het muzikale stijlgemiddelde van de vorige eeuw, met dien verstande dat de trant enigszins is benadrukt. Het ware denkbaar dat deze compositie in het jaar 1850 een goede kans zou hebben gemaakt voor een bekroning met de 'Prix de Rome', waarbij de jury zou hebben kunnen bestaan uit illustere toondichters als Théodore Dubois, Joachim Raff of Carl Reinecke. De enige twijfel aangaande de mogelijkheid van een dergelijk succes zou echter hebben kunnen rijzen naar aanleiding van bedenkingen van de jury ten aanzien van enkele minder gewenste 'moderniteiten' in het werk.
Deze moderniteiten (onder ander enige atonale klanken in het declamatorium, alsmede de toepassing - in de Finale - van dansvormen als 'Boston', 'Slow Fox' , 'Rumba' en 'Quick Step') zijn bedoeld om het persiflerend karakter van de compositie te benadrukken, terwille van het hedendaagse studentenvermaak.
Naar alle waarschijnlijkheid zou aan een jury als bovengenoemd de noodzaak van een en ander niet in zijn volle omvang duidelijk geworden zijn. Dit leidt eensdeels tot de gevolgtrekking dat het in het algemeen aanbevelenswaardig is zich aan de smaak des tijds te houden. Anderszijds echter verduidelijkt een zich daarboven verheffen - zoals in onderhavige compositie - het unieke en meesterwerkachtige karakter.
De auteur wenst met nadruk te verklaren dat hij - indien zijn werk ondanks deze bezwarende eigenschappen toch een prijs zou zijn ten deel gevallen - hij deze in ieder geval zou hebben geweigerd, aangezien een aanvaarden daarvan voor hem de onvermijdelijke morele plicht zou hebben meegebracht eerst dood en begraven te zijn. - JAAP GERAEDTS