gerelateerde werken
Forbidden Music Regained : Volume 4
Genre:
Onbekend
Jaergetijde : gemengd koor en fanfare-orkest, 1949 / Jan van Dijk (1944), (J.v.d.Vondel)
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en HaFaBra
Bezetting:
GK4 0000 4sax 2224 2crt 4bug 2altoh 2tenh perc cb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest; Gemengd koor en HaFaBra
Bezetting:
bar(recit) 2GK4 3230 2100 str wind-band: 2151 4sax 2221 barh timp perc
Song of the skyloom : for choir, actor and wind symphony, 2003 / Bernard van Beurden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en HaFaBra
Bezetting:
recit SATB 3242 2sax-a sax-t sax-b 2332 timp 2perc
compositie
Ballade : voor gemengd koor en harmonieorkest, opus 71 / (tekst van J. Slauerhoff), Geza Frid
Overige auteurs:
Slauerhoff, Jan
(Tekstdichter/librettist)
Frid, Géza
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Als tekst koos ik het wrede gedicht van J. Slauerhoff Piraten, dat met zijn dramatische spanning gelegenheid bood voor menige vocale en instrumentale afwisseling en kleurschakering.
Evenals in mijn andere recente composities maak ik hier gebruik van de nieuwere ontwikkeling der scheppende toonkunst, te weten het streven naar a-tonaliteit. De twaalf tonen der chromatische toonladder zijn in dit werk dan ook, zowel melodiek als in de harmonie, tegelijk of in een serie bijna altijd aanwezig, hetzij volgens het dodecafonisch principe, of nog meer door het gebruik van de 'modus lascivus', een componeermethode van de Amerikaanse componist Tibor Serly, die de twaalf tonen in twee series, hoofd- en bijtonen verdeelt en deze zodanig juxtaponeert. De tonaliteit geef ik echter niet geheel prijs en mijn verbondenheid met de traditie evenmin, hetgeen tot uiting komt in motivische herhalingen uit het thematisch materiaal.
De ontstaansgeschiedenis van de Ballade is zeer avontuurlijk en bewogen. In augustus begon ik de notatie van de partituur in mijn huis in Amsterdam. Een vacantiereis in Israël en Zwitserland onderbrak tijdelijk de dagelijkse arbeid, doch ook in die landen ging het werk met tussenpauzen door. Terug in Amsterdam nam ik de arbeid weer zeer intensief op, om deze gedurende een concertreis in Suriname, Venezuela en de Antillen in de maand oktober voort te zetten. Tenslotte was het eind oktober in New York, dat ik de laatste bladzij van de partituur opschreef.
Een werk dus dat in drie continenten is ontstaan, wat hopelijk geen nadelige invloed op de homogeniteit van de stijl heeft uitgeoefend. - GÉZA FRID (nov. 1965)