gerelateerde werken
Atlantische dansen : voor piano en klein orkest, (1955) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
1121 1220 perc str pf-solo
Sinfonia sacra : per orchestra e coro uomini, 1947 / Marius Monnikendam
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
MK4 3333 4331 timp perc hp str
Dat liet van Alianora / [tekst] P.C. Boutens, Oscar van Hemel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
sopr MK4 2222 4300 timp cel hp str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
sopr MK4 2131 2331 timp perc pf(cel) str(cb)
compositie
Te Deum : voor mannenkoor en orkest, 1961 / Henk Badings
Overige auteurs:
Badings, Henk
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 31 januari 1962 - Venlo - Venlona, Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Jos Vranken]. - De mensheid kan zich sinds meer dan vijftien eeuwen verheugen in het bezit van een lofliedtekst, die iedere generatie sindsdien heeft geboeid en die iedere generatie op haar wijze heeft kunnen interpreteren, componeren, zingen en beluisteren, namelijk de tekst van het Te Deum. Het ligt voor de hand dat een componist in deze dagen de tekst anders zal componeren dan bijvoorbeeld Diepenbrock, zo goed als Diepenbrock het anders deed dan Sweelinck zou hebben gedaan en deze weer anders dan bijvoorbeeld Obrecht. De tekst brengt eeuwige gedachten en wij omhullen ze met de klankentaal van onze eigen tijd; niet om het nu eens opzichtig en gewild 'anders' te doen, maar om op onze manier, zo eerlijk en zo goed als wij het kunnen, ons lied toe te voegen aan de keten van lofliederen, die al zo gevarieerd door de eeuwen heen geklonken heeft. Het mannenkoor heb ik centraal willen plaatsen in de klank.
Het is dus geen orkestwerk geworden, waarin af en toe een koor meezingt, zoals bijvoorbeeld in de 'Daphnis en Chloë' van Ravel. Evenmin heb ik echter een koorwerk willen schrijven met een soort van voor orkest geïnstrumenteerde gitaarpartij. In machtige elkaar aanvullende golven van orkest- en koorklank heb ik uiting willen geven aan wat de tekst en het doel mij ingaven. Er is een driedelige inleiding. Na een kort maar hevig crescendo voor orkest zingt het mannenkoor 'U, God, loven wij', telkens omspoeld door de volle orkestklank. Iets lyrischer is de tweestemmig imiterende episode 'U zingen alle engelen toe', in klank omstraald door hoge discantfiguren. Een derde episode in de inleiding vormt de tekst 'U looft het glorieuze koor der apostelen'. Daarna volgt het uit twee tegengestelde muzikale gegevens gebouwde hoofddeel. Vol, beweeglijk, fortissimo klinkt het 'Over de gehele aardbol belijdt de Heilige Kerk U' als eerste gegeven. Het tweede gegeven, pianissimo in een steeds wisselende
ritmische beweging, ligt bij de tekst 'U smeken wij'. Voordat deze twee muzikale gegevens terugkeren is er eerst een licht, haast dansend intermezzo bij de tekst 'Redt Uw volk, O Heer en zegen Uw erfdeel'. De volle beweeglijke klank keert weer terug bij 'Iedere dag prijzen wij U'. Het pianissimo-gegeven komt bij de tekst 'Wil ons, o Heer, op deze dag vrij van zonde bewaren'. Het thema van de slotfuga zet in met de tekst 'Uw barmhartigheid, o Heer, zij met ons'. De fugatische doorvoeringen hiervan worden soms onderbroken door herinneringen aan de inleiding, maar in allerlei vormen keert het fugathema telkens weer terug, om bij de tekst 'in eeuwigheid' uit te klinken. - HENK BADINGS