componist

Badings, Henk

Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...

gerelateerde werken

Serenade voor strijkers : 1985 / Henk Badings

Genre: Orkest
Subgenre: Andere combinaties van strijkinstrumenten; Strijkorkest
Bezetting: 3vl vc / 2vl vla vc / str

Dat liet van Alianora / [tekst] P.C. Boutens, Oscar van Hemel

Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor en orkest
Bezetting: sopr MK4 2222 4300 timp cel hp str

Te Deum : per coro d'uomini e orchestra / [Marius Monnikendam]

Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor en orkest
Bezetting: MK4 3222 4331 timp perc pf str

St. Mark Passion : for soloists, male choir, orchestra and tape / Henk Badings

Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor en orkest; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: recit high ten bar bas 2MK4 2222 3330 timp 2perc cel str tape

 

compositie

Te Deum : voor mannenkoor en orkest, 1961 / Henk Badings

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1961
Uitgavenummer: 07130
Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor en orkest
Bezetting: MK4 3222 4431 timp perc cel pf str
Bijzonderheden: Koorbez.: TTBB. - Opgedragen aan C. Receveur t.g.v. zijn 25-jarig voorzitterschap van de Koninklijke Zangvereniging Venlona. - Tijdsduur: 21'
Tijdsduur: 21'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 31 januari 1962 - Venlo - Venlona, Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Jos Vranken]. - De mensheid kan zich sinds meer dan vijftien eeuwen verheugen in het bezit van een lofliedtekst, die iedere generatie sindsdien heeft geboeid en die iedere generatie op haar wijze heeft kunnen interpreteren, componeren, zingen en beluisteren, namelijk de tekst van het Te Deum. Het ligt voor de hand dat een componist in deze dagen de tekst anders zal componeren dan bijvoorbeeld Diepenbrock, zo goed als Diepenbrock het anders deed dan Sweelinck zou hebben gedaan en deze weer anders dan bijvoorbeeld Obrecht. De tekst brengt eeuwige gedachten en wij omhullen ze met de klankentaal van onze eigen tijd; niet om het nu eens opzichtig en gewild 'anders' te doen, maar om op onze manier, zo eerlijk en zo goed als wij het kunnen, ons lied toe te voegen aan de keten van lofliederen, die al zo gevarieerd door de eeuwen heen geklonken heeft. Het mannenkoor heb ik centraal willen plaatsen in de klank.
Het is dus geen orkestwerk geworden, waarin af en toe een koor meezingt, zoals bijvoorbeeld in de 'Daphnis en Chloë' van Ravel. Evenmin heb ik echter een koorwerk willen schrijven met een soort van voor orkest geïnstrumenteerde gitaarpartij. In machtige elkaar aanvullende golven van orkest- en koorklank heb ik uiting willen geven aan wat de tekst en het doel mij ingaven. Er is een driedelige inleiding. Na een kort maar hevig crescendo voor orkest zingt het mannenkoor 'U, God, loven wij', telkens omspoeld door de volle orkestklank. Iets lyrischer is de tweestemmig imiterende episode 'U zingen alle engelen toe', in klank omstraald door hoge discantfiguren. Een derde episode in de inleiding vormt de tekst 'U looft het glorieuze koor der apostelen'. Daarna volgt het uit twee tegengestelde muzikale gegevens gebouwde hoofddeel. Vol, beweeglijk, fortissimo klinkt het 'Over de gehele aardbol belijdt de Heilige Kerk U' als eerste gegeven. Het tweede gegeven, pianissimo in een steeds wisselende
ritmische beweging, ligt bij de tekst 'U smeken wij'. Voordat deze twee muzikale gegevens terugkeren is er eerst een licht, haast dansend intermezzo bij de tekst 'Redt Uw volk, O Heer en zegen Uw erfdeel'. De volle beweeglijke klank keert weer terug bij 'Iedere dag prijzen wij U'. Het pianissimo-gegeven komt bij de tekst 'Wil ons, o Heer, op deze dag vrij van zonde bewaren'. Het thema van de slotfuga zet in met de tekst 'Uw barmhartigheid, o Heer, zij met ons'. De fugatische doorvoeringen hiervan worden soms onderbroken door herinneringen aan de inleiding, maar in allerlei vormen keert het fugathema telkens weer terug, om bij de tekst 'in eeuwigheid' uit te klinken. - HENK BADINGS

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 86 paginas EUR 44,44
Hardcopy, normal size (B4), 86 paginas EUR 77,88
Hardcopy, study size (A4), 86 paginas EUR 63,92
Piano reductie Download (B4), 34 paginas EUR 23,37
Hardcopy, normal size (B4), 34 paginas EUR 40,95
Vocale partij Download (A4), 51 paginas EUR 12,41
Hardcopy, normal size (A4), 51 paginas EUR 21,75
Huurpartijen Download (B4), 306 paginas EUR 133,62
Hardcopy, normal size (B4), 306 paginas EUR 234,12
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten