gerelateerde werken
Sarka : voor sopraan en piano, 1993 / Gerda Geertens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK fl ob cl fg tpt trb
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK6 3trp 3trb
Autour d'une femme : voor kamerkoor, accordeon, harp en spreekstem / Bernard van Beurden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 voc acc hp
compositie
Mexitli : opus 1, voor gemengd koor en instrumentaal ensemble, 1981/82 r / tekst: Theun de Vries, Gerda Geertens
Overige auteurs:
Vries, Theun de
(Tekstdichter/librettist)
Geertens, Gerda
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De compositie Mexitli is ontstaan vanuit de behoefte om een bijdrage te leveren aan de linkse strijdcultuur in de vorm van een muziekwerk in eigentijds idioom. Daarbij ging ik ervan uit dat het uitvoerbaar zou moeten zijn, tenminste wat betreft het koorgedeelte, door amateurs. Als concreet voorbeeld stond voor mij het Gronings 4-mei project model.
Bij toeval vond ik het gedicht Mexitl alias Huitzilopochtl van Theun de Vries dat met zijn inhoud op een heel eigen ma\-nier aansloot bij de discussie in de vredesbe\-weging, waar ik mezelf de laatste tijd bijzonder sterk bij betrokken voelde, zodat ik het als uitgangspunt koos voor de compositie.
De vier strofen waaruit het gedicht bestaat, hebben ieder een eigen muzikale inhoud gekregen. De eerste strofe heeft ritme als muzikaal onderwerp. Het koor is gedurende dit hele gedeelte alleen te horen als spreekkoor. De meeste begeleiende instrumenten worden hier al geïntroduceerd; achtereenvolgens slagwerk, basklarinet als solo-instrument, piano en de twee trompetten en twee trombones.
De tweede strofe heeft als muzikaal onderwerp melodie. Het koor klinkt hier grotendeels unisono en de koperblazers hebben de belangrijkste begeleidende functie. In een instrumentaal overgangsgedeelte wordt het tweede solo-instrument: de sopraansaxofoon geïntroduceerd.
Dan volgt de gezongen derde strofe, waar in de vrouwenstemmen polyfonie als muzikaal onderwerp naar voren komt, die ten slotte plaats maakt voor een meer harmonisch onderwerp van de vierde strofe, waarin de beide solo-instrumenten basklarinet en sopraansaxofoon gezamenlijk optreden en de koperblazers weer een belangrijke begeleidende functie hebben. - GERDA GEERTENS