gerelateerde werken
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
koor, orgel, bariton-sax, contrabas
Oktober : voor gemengd koor en blaaskwintet, 1992 / gedichten van Lucebert, Xander Hunfeld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 fl ob cl fg h
Cantico di Frate Sole : for mixed choir and violoncello / Luc Van Hove; text Francesco d'Assisi
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 vc
compositie
Lamento pacis I : for choir and instruments / on texts of Erasmus, Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Erasmus, Desiderius
(Tekstdichter/librettist)
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14 juni 1969 - NCRV Vocaal Ensemble en Slagwerkgroep Amsterdam o.l.v. Marinus Voorberg - Holland Festival) - Querela Pacis werd door Erasmus in 1517 voltooid. Deze Klacht van de Vrede geeft ons een frappant beeld van de onrustige politieke situatie in die jaren. Het bevat een groot aantal aanklachten tegen vrijwel alle leidende personen en instellingen uit het politieke, maatschappelijke en religieuze leven, en culmineert in een oproep tot werkelijke vrede, die in zijn machteloosheid even pathetisch aandoet als overeenkomstige pleidooien uit onze tijd. Niets in het oeuvre van Erasmus kan daarom beter een brug slaan naar onze eigen tijd. Deze tekst diende als basis voor een compositie voor 16-stemmig koor en 8 instrumentalisten. Gebruik werd gemaakt van slechts enkele, geselecteerde fragmenten uit deze tekst. Het ging me daarbij meer om de ideële inhoud dan om de directe verstaanbaarheid ervan. Dit laatste wordt vrijwel uitgesloten doordat het koor de oorspronkelijke
Latijnse versie handhaaft, en door de complexe wijze van tekstbehandeling. De compositie heeft drie delen, die in karakter zeer van elkaar verschillen (ze kunnen ook afzonderlijk worden uitgevoerd). Het eerste deel kenmerkt zich door grote, monolithische blokken, die tegenover elkaar worden gezet. Hiertoe worden de uitvoerenden in twee gescheiden ruimtelijke groepen opgesteld. Deze passages worden onderbroken door kleinere, meer transparante fragmenten, die een geheel ander karakter hebben, ondermeer door het veelvuldig gebruik van microtonen. Microtonen zijn in onze tijd wat chromatiek was in de tijd van Gesualdo da Venosa. Dit deel is daarom een hommage aan deze Italiaanse meester. - TON DE LEEUW