componist
Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...
gerelateerde werken
Concerto : for viola and string orchestra, 1965 / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en strijkorkest
Bezetting:
str vla-solo
Te Deum : voor mezzosopraan-solo, mannenkoor en orkest, 1979 / Albert de Klerk
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
sopr-m MK4 2222 4230 timp perc hp str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
MK2 2222 2210 timp pf str
Zwartbaard : voor mannenkoor en orkest, 1953 / [tekst van:] (Jan Slauerhof), Jan van Dijk
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
MK4 2222 2310 timp perc str
compositie
Laus pacis : cantate no. V, voor sopraan, mannenkoor & orkest, (1956) / op teksten van D. Erasmus, Henk Badings
Overige auteurs:
Erasmus, Desiderius
(tekstdichter/librettist)
Bevat:
Introduzione
Recitativo
Aria
Intermezzo
Recitativo
Fuga
Rondo
Esclamazione
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): Laus Pacis is geschreven in een negen-delige cantatevorm. I. De Inleiding begint in een serene rust. Daarna geeft het koor een beschouwing van het mensenleven. - II. heeft als tekst Erasmus' verontwaardiging over de onderlinge strijd van mensen. De hele wereld is eigenlijk doordrenkt van het bloed van christenen. - III. vormt een tegenstelling met II: de elegische verstilde Sopraanaria. Erasmus laat hier de Vrede zelf aan het woord. Is de vrede soms niet de bron van alle goed? - IV. is een Intermezzo voor het koor en heeft als tekst een dringende waarschuwing voor degenen, die verantwoordelijk zijn voor het ontketenen van een oorlog. - V. is een Sopraanrecitatief. O, zegt Erasmus, ik weet het best: de mensen bedenken allerlei verontschuldigingen om de oorlog te rechtvaardigen. Zij hebben de mond vol van "Wij zijn onschuldig. Wij kunnen er niets aan doen. De oorlog wordt ons opgedrongen". - VI. is een Koorfuga. De centrale gedachte hierin is: bezie toch het leven van Christus.
Was het niet een les van liefde en vrede? Hoe wordt Christus genoemd? Hoe kondigt hij zichzelf aan? Als een 'princeps pacis', als een vorst van vrede! - VII. is een Rondo voor sopraan. Toen Christus geboren werd, klonken er geen oorlogstrompetten, maar toen zongen de engelen. - VIII. Een Uitroep voor koor komt terug op de geladenheid, heftigheid van het tweede deel. - IX. De Finale herhaalt voortdurend een klemmende oproep: Apello vos! - HENK BADINGS