gerelateerde werken
Atlantische dansen : voor piano en klein orkest, (1955) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
1121 1220 perc str pf-solo
Zonnegang : voor mannenkoor en orkest / [tekst] René de Clercq, Henri Zagwijn
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
MK4 2322 4330 timp perc str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
bar MK4 2122 1000 str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor en orkest
Bezetting:
bar bas MK4 3333 4431 timp 2perc pf hp str
compositie
Laus pacis : cantate no. V, voor sopraan, mannenkoor & orkest, (1956) / op teksten van D. Erasmus, Henk Badings
Overige auteurs:
Erasmus, Desiderius
(Tekstdichter/librettist)
Badings, Henk
(Componist)
Bevat:
Introduzione
Recitativo
Aria
Intermezzo
Recitativo
Fuga
Rondo
Esclamazione
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): Laus Pacis is geschreven in een negen-delige cantatevorm. I. De Inleiding begint in een serene rust. Daarna geeft het koor een beschouwing van het mensenleven. - II. heeft als tekst Erasmus' verontwaardiging over de onderlinge strijd van mensen. De hele wereld is eigenlijk doordrenkt van het bloed van christenen. - III. vormt een tegenstelling met II: de elegische verstilde Sopraanaria. Erasmus laat hier de Vrede zelf aan het woord. Is de vrede soms niet de bron van alle goed? - IV. is een Intermezzo voor het koor en heeft als tekst een dringende waarschuwing voor degenen, die verantwoordelijk zijn voor het ontketenen van een oorlog. - V. is een Sopraanrecitatief. O, zegt Erasmus, ik weet het best: de mensen bedenken allerlei verontschuldigingen om de oorlog te rechtvaardigen. Zij hebben de mond vol van "Wij zijn onschuldig. Wij kunnen er niets aan doen. De oorlog wordt ons opgedrongen". - VI. is een Koorfuga. De centrale gedachte hierin is: bezie toch het leven van Christus.
Was het niet een les van liefde en vrede? Hoe wordt Christus genoemd? Hoe kondigt hij zichzelf aan? Als een 'princeps pacis', als een vorst van vrede! - VII. is een Rondo voor sopraan. Toen Christus geboren werd, klonken er geen oorlogstrompetten, maar toen zongen de engelen. - VIII. Een Uitroep voor koor komt terug op de geladenheid, heftigheid van het tweede deel. - IX. De Finale herhaalt voortdurend een klemmende oproep: Apello vos! - HENK BADINGS