gerelateerde werken

L' indifférent : pour quatuor à cordes / Hendrik Andriessen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

Where the cross is made : A floating opera / Klaas ten Holt; libretto by Carel Alphenaar (after the one-act play by Eugene O'Neill)

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera
Bezetting: zang cl tp trb 3perc g-e 2vn vla vc db

De Hellevaart van As : Who's afraid of Orfeo / Chiel Meijering; libretto by Piet Gerbrandy

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera
Bezetting: picc/fl cl cl-b sx-a sx-b(-s) h tpt 2trb perc el-g el-bsg pf singers SATB

Am Wannsee : Kammeroper, 1986 / Libretto: Louis Ferron, Deutsche Fassung des Librettos von Heinz Schneeweiss, Geert van Keulen

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera
Bezetting: sopr-m bar cl(cl-b cl-cb) h 2perc synth 2vl vla vc tape

 

compositie

Philomela : opera in zes taferelen / libretto: Jan Engelman, door Hendrik Andriessen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1950
Uitgavenummer: 07223
Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Opera
Bezetting: 8soloists GK4 MK 3222 4220 timp perc hp str dancers
Bijzonderheden: Voor soli S(2)MzsATBrBbrB, koor SATB, mannenkoor en ballet. - In opdracht van het ministerie van O.K.& W. - T.g.v. het 50-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. - Opgedragen aan H.E.G. Rhodius. - Jaar van comp.: 1949
Tijdsduur: 3'00"
Compositiejaar: 1949
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Engelman, Jan (Tekstdichter/librettist)
Andriessen, Hendrik (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 23 juni 1950 - Amsterdam - Nederlandse Opera o.l.v. Paul Pella] - Het voortreffelijke gedicht van Jan Engelman heeft niet veel van een opera-libretto. Bij de conceptie ontstond de stijl der compositie bij het gedicht organisch. Het lag voor de hand dat hier geen sprake van een zogenaamde nummer-opera kon zijn; een plan voor uitsluitend volkomen afgesloten muziekstukken zou in strijd zijn met het wezen van de tekst. Nochtans leidde het gedicht tot sommige zelfstandige vormen die op de betreffende plaatsen de dramatische situatie het vereiste reliëf geven. In zijn geheel is de opera doorgecomponeerd, dat wil zeggen: de kenmerkende motieven beheersen de ontwikkeling der compositie zonder traditionele afsluitingen. Het wezen der operamuziek wordt bepaald door de intensiteit of de mate van de muzikale capaciteit welke de contrasten in mensen en situaties aan de componist opleveren. Deze intensiteit kan wisselen onder invloed van gebeurtenissen. De ondervinding leert dat dit
zijn consequenties heeft voor elk der elementen waaruit de muziek bestaat en dat de stijl in zijn geheel uit deze bijzondere beïnvloedingen resulteert. De melodie kan zich laten gelden als leidster der harmonie en het ritme, maar ook deze andere elementen kunnen superieur optreden ten opzichte der melodie. De muzikale potentie der personages wordt evenzeer als deze veranderlijkheid door een hogere eenheid in de muzikaliteit beheerst. In de muziek dezer opera zijn het zowel modale als meervoudige tonale wetten die de veelheid der harmonie ordenen, ook daar waar de toonaarden zich splitsen; en het zijn, meen ik, meestal de melodische drijfveren die de verbindingen der harmonieën bepalen. De beknopte Inleiding, beginnende met het thema van Tereus, is feitelijk de expositie van het symfonisch element dat in de instrumentale delen van het werk optreedt. Het orkeststuk, dat aansluit aan het eerste Tafereel en het tweede aan het eerste verbindt, is de doorwerking van de Inleiding; de ontwikkeling van Tereus' muziek wordt hier geconfronteerd met de muziek van Philomela. In deze doorwerking gaat de muziek dus in zekere zin aan de handeling vooraf: wij worden nader voorbereid op de tragedie. Het ballet in het zesde Tafereel is Scherzo in deze ontwikkeling en de metamorphose tenslotte is de symfonische Finale. Bij alle vocale delen, welke uiteraard in de omvang van het werk overheersend zijn, bepaalde het wezen van de verzen een deel der technische constructie. Sommige gedeelten hebben aparte muzikale vormbepaling, zoals bijvoorbeeld het duet aan het eind van het eerste Tafereel, het lied van Philomela in het tweede, het reisverhaal van Tereus in het vierde en de aria van Prokne, eveneens in het vierde. De toepassing en ontwikkeling der motieven echter hebben overal bij de tekst hun muzikale bestemming. De dichter en ik waren het er van het begin af over eens dat de rol van de eerste koorleidster, die in het begin de hoorder in de voorgeschiedenis van het drama inleidt, een declamatorische partij moest zijn. Resumerende moge ik tenslotte opmerken dat de motieven echter als kernpunten der muziek niet portretten der mensen, maar formaties van muzikale karakters zijn. De aanduiding van een naam verantwoordt de aanleiding tot de compositie. Dit is organisch in overeenstemming met het wezenlijk drama dat zijn voltooiing vindt in de metamorphose waarin alles opgelost wordt in de triomf van het eeuwige lied. - HENDRIK ANDRIESSEN

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 788 pagina's EUR 384,53
Download in PDF (A3), 788 pagina's EUR 461,42
Hardcopy, normal size (A3), 788 pagina's EUR 769,06
Hardcopy, study size (A4), 788 pagina's EUR 513,43
Piano reductie Download naar Newzik (B4), 258 pagina's EUR 109,09
Download in PDF (B4), 258 pagina's EUR 130,90
Hardcopy, normal size (B4), 258 pagina's EUR 218,19
Vocale partij Download naar Newzik (A4), 32 pagina's EUR 8,87
Download in PDF (A4), 32 pagina's EUR 10,63
Hardcopy, normal size (A4), 32 pagina's EUR 17,74
Grootrecht Dit product is wel leverbaar, maar niet in de webschop verkrijgbaar. Neem contact op met Donemus indien u geïnteresseerd bent.