componist
Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...
gerelateerde werken
Concerto : for viola and string orchestra, 1965 / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en strijkorkest
Bezetting:
str vla-solo
Passacaglia en gigue : voor piano en orkest, 1941/42 / Hans Henkemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc hp str pf-solo
Concertino for piano and orchestra : 1994-1995 / Enrique Raxach
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3333 4331 5perc hp str pf-solo
Concerto : voor klavier met orkestbegeleiding / door Willem Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 4230 timp str pf-solo
compositie
Atlantische dansen : voor piano en klein orkest, (1955) / Henk Badings
Bevat:
Ragtime
Blues
Tango
Toelichting:
Program note (Dutch): De eerste dans, Ragtime, gaat uit van het merkwaardig schokkende ritme van 3 + 2 + 3 achtsten, die tezamen toch een zo dansbare regelmatige vierkwarts maat vullen. Na een korte inleiding komt het regelmatig in het hoofdthema en verschoven in het melancholieke tweede thema. In de doorwerking zet de groep van drie achtsten zich koppig dwars in de maat door, maar op het hoogtepunt keert het hoofdthema terug, nu zelf als begeleiding van een nieuw thema. Ook het tweede thema keert in een nieuwe klankgedaante terug en in een ritmisch gecompliceerd tumult sluit deze dans. Evenals in de andere dansen speelt de piano een solistische rol, exposeert de thema's of omspeelt ze in virtuoze passages, die soms het karakter van een cadens krijgen. De tweede dans is een blues. Men vindt er de gebruikelijke doorgaande zware beweging in van vier kwarten met daaroverheen de grillige op improvisaties gelijkende arabesken van de melodiek. De derde dans is een van een opgewekte musiceerlust getuigende
tango. Boven het ostinate tangoritme tuiten de blazers dialogiserend met de piano het hoofdthema. Een tweede thema verbindt donkere orkestkleuren met virtuoze pianofiguren. Een derde thema ligt vrijmoedig-jolig in het orkesttutti. Deze drie thema's keren terug in een ander instrumentaal gewaad en leiden naar de uit het hoofdthema opgebouwde slotclimax. Al deze dansen hebben de Atlantische Oceaan moeten oversteken van het land van oorsprong voor zij zich ontwikkelen konden tot de vorm, waarin zij onder deze namen bekend werden. Het is hierop, dat ik met deze titel zinspeel. - HENK BADINGS