gerelateerde werken
Symphonische klankfiguren : (Symphonie nr. 12), (1964) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 3fl 2ob eh 3cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc cel hp pf str
Homage to Gershwin : voor groot orkest / Jan Koetsier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Piano en orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 4perc cel hp str (pf-solo in 1 en 3)
Piano concerto : 1979/80 / Tristan Keuris
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3333 4231 3perc str pf-solo
Concert (D dur) für Pianoforte und Orchester : Opus 18, 1878 / Julius Röntgen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str pf-solo
compositie
Atlantische dansen : voor piano en klein orkest, (1955) / Henk Badings
Overige auteurs:
Badings, Henk
(Componist)
Bevat:
Ragtime
Blues
Tango
Toelichting:
Program note (Dutch): De eerste dans, Ragtime, gaat uit van het merkwaardig schokkende ritme van 3 + 2 + 3 achtsten, die tezamen toch een zo dansbare regelmatige vierkwarts maat vullen. Na een korte inleiding komt het regelmatig in het hoofdthema en verschoven in het melancholieke tweede thema. In de doorwerking zet de groep van drie achtsten zich koppig dwars in de maat door, maar op het hoogtepunt keert het hoofdthema terug, nu zelf als begeleiding van een nieuw thema. Ook het tweede thema keert in een nieuwe klankgedaante terug en in een ritmisch gecompliceerd tumult sluit deze dans. Evenals in de andere dansen speelt de piano een solistische rol, exposeert de thema's of omspeelt ze in virtuoze passages, die soms het karakter van een cadens krijgen. De tweede dans is een blues. Men vindt er de gebruikelijke doorgaande zware beweging in van vier kwarten met daaroverheen de grillige op improvisaties gelijkende arabesken van de melodiek. De derde dans is een van een opgewekte musiceerlust getuigende
tango. Boven het ostinate tangoritme tuiten de blazers dialogiserend met de piano het hoofdthema. Een tweede thema verbindt donkere orkestkleuren met virtuoze pianofiguren. Een derde thema ligt vrijmoedig-jolig in het orkesttutti. Deze drie thema's keren terug in een ander instrumentaal gewaad en leiden naar de uit het hoofdthema opgebouwde slotclimax. Al deze dansen hebben de Atlantische Oceaan moeten oversteken van het land van oorsprong voor zij zich ontwikkelen konden tot de vorm, waarin zij onder deze namen bekend werden. Het is hierop, dat ik met deze titel zinspeel. - HENK BADINGS