gerelateerde werken
XXI:3 : No time at all, for bass clarinet and piano, '73 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl-b pf
Bau : for orchestra, 1970 / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h trp 2trb-t 12vl 4vc 4cb
Clockwise and anti-clockwise : voor zestien blazers / Peter Schat
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
3333 4000
Divertimento no. 2 : 12 blazers, piano, 1959 / Oscar van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2222 2200 pf
Van de schaduw naar het licht : voor ensemble, 1999/2000 / Gilius van Bergeijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
1020 3sax 1230 pf
compositie
Elements of Logic [IV-72] : for wind ensemble / Jos Kunst & Jan Vriend
Overige auteurs:
Kunst, Jos
(Componist)
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In Elements of Logic komt een ander stokpaardje aan bod: het verschijnsel ambiguïteit. Ambiguïteit speelt een cruciale rol in elk succesvol kunstwerk dat 'verrassing' en het dubbele-bodem effekt uitbuit. Het veronderstelt een zekere sluwheid, d.w.z. een snelheid van meerdimensionaal denken en inzicht, om het in de praktijk werkzaam te laten worden. Voorbeeld: einde = begin, een veel voorkomende truc in klassieke muziek, waar de slotnoot + harmonie van een frase tevens de aanhef is van de volgende, nieuwe frase. Maar ook hoog = laag, veel = weinig, luid = zacht, snel = langzaam, beweging = stilstand etc., zijn effectieve muzikale dubbelzinnigheden. En natuurlijk is de enharmonische schakel tussen toonsoorten een van de allerbekendste toepassingen van meerduidigheid. Elements of Logic heeft nog een andere ontstaansgeschiedenis, die een uitvloeisel is van activiteiten en onderzoekingen die binnen het ASKO plaats vonden. Kort samengevat kwamen die neer op de behoefte, zo niet de uitdaging, om het compositieproces zoveel mogelijk te objectiveren. Als je met z'n tweeën een stuk schrijft, moeten keuzen en beslissingen in heldere taal worden gemotiveerd en gerechtvaardigd. Net als de uitvoerders van een werk - naast hun onmisbare muzikale heldere instructies nodig hebben om tot een eensgezinde interpretatie te komen. In het heersende muzikale klimaat van ziekelijke vaagheden met betrekking tot muzikale inspiratie en muzikaal gevoel was dat een begrijpelijke reactie. Het idee dat muziek een produkt is van zowel brein als intuïtie is moeilijk te verteren voor de horden die de goddelijke hand van het mysterie verkiezen boven de banaliteiten die het 'vakwerk' van componeren vereist. - JAN VRIEND