gerelateerde werken
Helena is coming later : string quartet, ARP-synthesizer / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello) met multimedia
Bezetting:
2vl vla vc arp-synthesizer
Pantomima : for orchestra, 2002 / Diderik Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3030 2sax 1330 vib cel g g-b 2pf vl vc cb
The Before, the After and the In Between : for large ensemble / Georgia Nicolaou
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl/picc ob cl cl-b sax-a tpt trb 2perc g-e hp cemb cel 2vn vla vc db
Tinker Bell : for large ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
picc 2fl 3ob 4cl b-cl fg 4sax 4hrn 3trp 3trb 3 b-tb euph mar vib perc db
compositie
Diaphora : per 15 archi, cembalo, marimbaphone e batteria / Will Eisma
Overige auteurs:
Eisma, Will
(Componist)
Bevat:
Spectra I
Canzona
Spectra II
Toelichting:
Program note (Dutch): Diaphora betekent letterlijk 'onderscheid inzake herhaling van eenzelfde woord met andere betekenis'. In het onderhavige werk zijn motieven en toonreeksen uit een vroegere compositie gebruikt en in een nieuw daglicht geplaatst. De naam heeft echter tevens betrekking op het eerste en derde deel: beide delen hebben als grondslag dezelfde akkoordformaties en themacomplexen. Een kenmerk van het gehele werk is dat een bepaalde beweging herhaaldelijk afgeremd wordt. Zo bijvoorbeeld in het eerste deel: onstuimige strijkersfiguren wisselen af met gedeelten die lijken stil te staan in de tijd. In het tweede deel begin een soloviool met een thema, gevolgd door een cello, een tweede viool en een altviool. Na enige maten verstart de beweging in lang aangehouden akkoorden, die slechts even gekleurd worden door een accent of een toonverschuiving. Na een twintigtal maten komt de beweging weer op gang en ontstaat een over elkaar heen schuiven van thema's. Daarna stokt het weer, lange akkoorden.
Het derde deel heeft een langzame inleiding, bestaande uit twee maal een slagwerksolo gevolgd door crescenderende strijkersfiguren. Het hierop volgende snelle gedeelte wordt nog eenmaal afgeremd en schijnt daarna naar het slot toe ongestoord te verlopen. - WILL EISMA