gerelateerde werken
Le gibet : for baritone, instruments and live-electronic / words by Aloysius Bertrand, Will Eisma
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
bar fl(pic) ob(eh) cl(cl-b) perc pf vl vc electronics
Visions of the night : music for 13 players, 1989 / Calliope Tsoupaki
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb perc 2vl vla vc cb
En plein air : for cobla orchestra, 1998 / Jan Bus
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
flaviol tambori 2tibles 2tenoras 2trp trb 2tb cb
Double Concerto : for alto/bass flute & horn solo, 10 players and electronic sounds / Luc Brewaeys
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
ob(eh) cl(cl-b) trp trb-b 2perc pf vln vla vc
compositie
Diaphora : per 15 archi, cembalo, marimbaphone e batteria / Will Eisma
Overige auteurs:
Eisma, Will
(Componist)
Bevat:
Spectra I
Canzona
Spectra II
Toelichting:
Program note (Dutch): Diaphora betekent letterlijk 'onderscheid inzake herhaling van eenzelfde woord met andere betekenis'. In het onderhavige werk zijn motieven en toonreeksen uit een vroegere compositie gebruikt en in een nieuw daglicht geplaatst. De naam heeft echter tevens betrekking op het eerste en derde deel: beide delen hebben als grondslag dezelfde akkoordformaties en themacomplexen. Een kenmerk van het gehele werk is dat een bepaalde beweging herhaaldelijk afgeremd wordt. Zo bijvoorbeeld in het eerste deel: onstuimige strijkersfiguren wisselen af met gedeelten die lijken stil te staan in de tijd. In het tweede deel begin een soloviool met een thema, gevolgd door een cello, een tweede viool en een altviool. Na enige maten verstart de beweging in lang aangehouden akkoorden, die slechts even gekleurd worden door een accent of een toonverschuiving. Na een twintigtal maten komt de beweging weer op gang en ontstaat een over elkaar heen schuiven van thema's. Daarna stokt het weer, lange akkoorden.
Het derde deel heeft een langzame inleiding, bestaande uit twee maal een slagwerksolo gevolgd door crescenderende strijkersfiguren. Het hierop volgende snelle gedeelte wordt nog eenmaal afgeremd en schijnt daarna naar het slot toe ongestoord te verlopen. - WILL EISMA