gerelateerde werken
World within world / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
ob vl vla vc
So long Charles (Mingus) : for ensemble, 1999 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
0000 3sax 0330 drums pf cb
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
0250 2sax 2220 el.g g-b el.org tape
Scherzo in F-dur opus 227 : for ensemble, 1995 / Ludwig van Beethoven / Joël Bons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1110 0000 mar g man hp cemb 2vl vla vc cb
compositie
Diaphora : per 15 archi, cembalo, marimbaphone e batteria / Will Eisma
Overige auteurs:
Eisma, Will
(Componist)
Bevat:
Spectra I
Canzona
Spectra II
Toelichting:
Program note (Dutch): Diaphora betekent letterlijk 'onderscheid inzake herhaling van eenzelfde woord met andere betekenis'. In het onderhavige werk zijn motieven en toonreeksen uit een vroegere compositie gebruikt en in een nieuw daglicht geplaatst. De naam heeft echter tevens betrekking op het eerste en derde deel: beide delen hebben als grondslag dezelfde akkoordformaties en themacomplexen. Een kenmerk van het gehele werk is dat een bepaalde beweging herhaaldelijk afgeremd wordt. Zo bijvoorbeeld in het eerste deel: onstuimige strijkersfiguren wisselen af met gedeelten die lijken stil te staan in de tijd. In het tweede deel begin een soloviool met een thema, gevolgd door een cello, een tweede viool en een altviool. Na enige maten verstart de beweging in lang aangehouden akkoorden, die slechts even gekleurd worden door een accent of een toonverschuiving. Na een twintigtal maten komt de beweging weer op gang en ontstaat een over elkaar heen schuiven van thema's. Daarna stokt het weer, lange akkoorden.
Het derde deel heeft een langzame inleiding, bestaande uit twee maal een slagwerksolo gevolgd door crescenderende strijkersfiguren. Het hierop volgende snelle gedeelte wordt nog eenmaal afgeremd en schijnt daarna naar het slot toe ongestoord te verlopen. - WILL EISMA