componist

Geraedts, Jaap

Jaap Geraedts is muziekrecensent voor de Haagsche Post, het dagblad Het Vaderland en de NRC, docent fluit maar bovenal ziet hij zichzelf als componist. Geraedts schrijft orkestwerken, liederen en vooral ...

gerelateerde werken

La folía perpetua : per violino solo, 1995 / Jaap Geraedts

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

Dubbelconcert : voor viool, alt-/tenorsaxofoon en orkest, 1978 / Sytze U. Smit

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 2222 3130 drum str vl-sax-solo

Quaterni II : (sonata a tre), per violino, corno e pianoforte soli ed orchestra, 1982 / Jan van Vlijmen

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 3355 4341 2perc mar cymb 2hp man str(16.16.12.12.8.) h-pf-vl-solo

Impossible future : for soli and small orchestra, (1972) / Koos Terpstra

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 2220 1110 pf/el.org str ensemble-solo

 

compositie

Concerto da camera : voor viool, violoncello, piano en orkest, (1956) / Jaap Geraedts

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1956
Uitgavenummer: 07733
Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 2201 2100 str vl-vc-pf-solo
Bijzonderheden: Opgedragen aan Dirk J. Balfoort en aan het Museum-Kamerorkest. - In opdracht van de Johan Wagenaar-Stichting. - Tijdsduur: ca. 23'30''
Tijdsduur: 23'00"
Compositiejaar: 1956
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
Moderato cantanto
Adagio
Vivo assai
Toelichting:
Program note (Dutch): Op verzoek van de heer Balfoort kreeg het werk de vorm van een tripel-concert; het is aan de dirigent en leden van het Museumkamerorkest opgedragen ter gelegenheid van het 15-jarig jubileum.
De voornamelijk op het verleden gerichte musiceerpraktijk en de daaraan beantwoordende muzikale gesteldheid van de luisteraar zijn twee omstandigheden die de eigen plaats van het Museumkamerorkest in het Nederlandse culturele leven typeren. Zeer bewust heb ik door deze beide factoren de klinkende inhoud van mijn werk mede laten bepalen. Als resultaat werd derhalve een 'klassiek' concert beoogd, dat wil zeggen een werk, helder van opzet, structureel volgens overgeleverde vormbegrippen, en onproblematisch van klank, althans zodanig dat de experimentele kanten (die geen hedendaags componist ontwijken kan) uitsluitend tot het 'binnenwerk' van het stuk behoren en ondergeschikt gemaakt aan een vóór alles vloeiende muzikale gedachtegang. Het enige punt waar van de traditie is afgeweken, is dat van het begrip: concert. In dit Concerto da Camera is geen nadrukkelijke bevoorrechting van de solopartijen nagestreefd, zodat het werk een evenredig aandeel belangrijke orkestpartijen bevat. Thematisch
is het voor een belangrijk deel uit het terts-interval opgebouwd (zowel groot als klein), de begrippen majeur en mineur worden melodisch en harmonisch op velerlei manieren met elkaar versmolten, alsook in oorspronkelijke gedaante tegen elkaar uitgespeeld. In het zingend allegro van deel I opent het solo-trio met het lyrisch hoofdthema, na de orkestrepliek volgt een burleske episode (fagotsolo), die na een sterk geritmeerde climax in een droefgeestiger getinte verwerking van de hoofdgedachte overgaat. Langzamerhand wordt naar de beginstemming 'terugwerkt', waarna een korte reprise volgt met orkestrale omspeling der solostemmen. Het Adagio is een 'pastorale interrompue', een stuk met slechts één hoofdthema, dat in verschillende gedaanten naar voren treedt. De vredige sfeer van dit thema wordt telkenmale onderbroken door cadensen van de solo-instrumenten, die hier ook meer individueel naar voren treden.
Een dramatisch hoogtepunt markeert de laatste virtuoze cadens en de terugkeer naar de beginsfeer. Een hoornsolo kondigt de finale aan, die onmiddellijk bij het langzame deel aansluit. Het is een dansstuk, gelijkend op de Tarantella, maar nu en dan ook plaats gunnend aan andere ritmen. Direct na de expositie volgt een contrast-episode, die teruggrijpt op het hoofdthema van deel I. Een 'grazioso'-melodie (fluit en fagot) leidt gaandeweg naar een versnelling, terug naar het meer uitgewerkte Tarantella-thema. In het laatste deel is in het bijzonder gestreefd naar evenwicht tussen virtuoze expansie en zuiver muzikale ontwikkeling (welke laatste in stukken met finale-karakter nogal eens het onderspit moet delven). - JAAP GERAEDTS

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 94 pagina's EUR 45,63
Download in PDF (B4), 94 pagina's EUR 54,76
Hardcopy, normal size (B4), 94 pagina's EUR 91,27
Hardcopy, study size (A4), 94 pagina's EUR 74,68
Solopartij Download naar Newzik (B4), 53 pagina's EUR 29,76
Download in PDF (B4), 53 pagina's EUR 35,71
Hardcopy, normal size (B4), 53 pagina's EUR 59,54
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 134 pagina's EUR 61,11
Download in PDF (B4), 134 pagina's EUR 73,33
Hardcopy, normal size (B4), 134 pagina's EUR 122,23
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten