componist

Andriessen, Jurriaan

Hoewel Jurriaan Andriessen tot de generatie van muziekvernieuwers als Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen behoort, vormen Franse componisten van voor de oorlog zijn belangrijkste voorbeelden. Jurriaan Andriessen schrijft een omvangrijk ...

gerelateerde werken

Concertino : for bassoon & wind ensemble / Jurriaan Andriessen

Genre: Orkest
Subgenre: Fagot en groot ensemble
Bezetting: fg-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 2h

Six concertos, opus II / edited by Robert L. Tusler, Willem de Fesch

Genre: Orkest
Subgenre: Strijkorkest; Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest; Viool en strijkorkest
Bezetting: str bc 2vl-vc-solo / str bc vl-solo / str bc 2vl-vla-vc-solo / str bc 2vl-2vla-solo

Le choix du costume est libre : concert voor strijktrio en kamerorkest / Will Eisma

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 1131 sax 2220 perc hp 3cb vl-vla-vc-solo

Introduzione e allegro : - concerto piccolo -, per violino, pianoforte e orchestra, 26 augustus 1951 / Lex van Delden

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 2232 4331 timp perc cel hp str vl-pf-solo

 

compositie

Omaggio a Sweelinck : per 24 strumenti a corda e clavicembalo / di Jurriaan Andriessen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1968
Uitgavenummer: 07757
Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: cemb str(7.5.3.3.1.) 2vl-vla-vc-cb-solo
Bijzonderheden: Voor solo strijkkwintet (2 violen, altviool, cello en contrabas), klavecimbel en strijkorkest. - In opdracht van het Ministerie van C.R.M. - Jaar van comp.: 1968. - Tijdsduur: ca. 17'-18'
Tijdsduur: 18'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 20-9-1969 - Amsterdam - Ned. Kamerorkest o.l.v. David Zinman). Met de titel Omaggio a Sweelinck heb ik uiting willen geven aan mijn grote bewondering voor het werk van Nederlands grootste componist Jan Pieterszoon Sweelinck. Bovendien kan men in de polyfone gedeelten, die op verschillende plaatsen in het werk voorkomen, associatieve momenten vinden met de schrijfwijze van Sweelinck. Overigens is het werk naar de vormgeving gebaseerd op de houtsnede Metamorphose van M.C. Escher. Ik moet hier de nadruk leggen op 'naar de vormgeving', omdat er geen enkele illustratieve associatie tussen de muziek en de houtsnede aanwezig is. Zelf heeft Escher eens in een algemene beschouwing naar aanleiding van zijn Metamorphose gezegd: "... Er zijn minstens 3 soorten van associaties mogelijk. Je zou ze kunnen noemen: gedachtenassociaties, vormassociaties en complementaire associaties. Treffende vormassociaties zijn betrekkelijk schaars, maar complementaire vormassociaties zijn bij massa's
te vinden. Ik heb er dan ook vele uitgebeeld, speciaal in de houtsnedencyclus Metamorphose. Daarbij gaat het niet om de gelijkenis in vorm die twee verschillende voorwerpen met elkaar vertonen, maar om de vorminterpretatie van twee verschillende figuren, waarvan de ene het complement is van de andere en hem aanvult of completeert." Dit tekstfragment van Escher duidt niet alleen op zijn Metamorphose, maar ook op de verhouding van de Omaggio tot Eschers Metamorphose en de vormgeving van de Omaggio op zichzelf. Het spel met gedachten-, vorm- en complementaire associaties inspireerde mij om deze associatieve opbouw op mijn beurt weer door middel van gedachten-, vorm- en complementaire associaties om te zetten in een absoluut-muzikale vormgeving, met voorbijgaan aan zuiver illustratieve overeenkomsten. Beter dan dat ik zou trachten een technische analyse van de Omaggio te geven, kan de toehoorder proberen door scherp te luisteren de associatieve vormgelijkenis tussen beide werken te
ondergaan, waarbij hij overigens de neiging om ook illustratieve overeenkomsten te ontdekken zelf in de kiem zal moeten smoren.Dit zou de zuiver structurele vormgeving van beide werken tekort doen. Een van de meest interessante facetten van Eschers werk is voor mij zijn uiterst geraffineerde spel met de ruimte, zoals wij dat onder andere vinden in zijn litho's Trappenhuis, Boven en onder en Relativiteit. Om de vormgeving en de overgangen tussen de verschillende delen van de Omaggio nog duidelijker te profileren heeft de componist tegenover het strijkorkest een solokwintet gesteld, zodat de specifieke vormgeving ook ruimtelijk en auditief gestalte kan worden gegeven. Als trait d'union tussen de beide strijkersgroepen fungeert het klavecimbel. Daarbij wordt het strijkorkest, bestaande uit 7 eerste violen, 5 tweede violen, 3 altviolen, 3 celli en 1 contrabas, in grote delen van het werk weer onderverdeeld in 19 solopartijen. - JURRIAAN ANDRIESSEN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 78 paginas EUR 37,90
Hardcopy, normal size (B4), 78 paginas EUR 66,40
Hardcopy, study size (A4), 78 paginas EUR 54,89