gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
sopr alt GK4
Het laatste bericht : ballet, (1962) / choreografie: Benjamin Harkarvey, Otto Ketting
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2231 2220 perc hp pf str
Collage no. 7 : voor dansers en musici, 1967 / Otto Ketting
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 3perc str
Het glazen masker : 2 piano's / François Steenhuis
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
orchestra
compositie
La passion de Jeanne d'Arc : opus 53, musiques pour le film de C.T. Dreyer, pour orchestre, 1985 / Jo van den Booren
Overige auteurs:
Booren, Jo van den
(Componist)
Bevat:
1ère Interrogatoire
2ème Interrogatoire
3ème Interrogatoire
4ème Interrogatoire
5ème Interrogatoire
Au bûcher
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-10-1985 - Het Brabants Orkest). In het kader van de feestelijke opening na de restauratie van de St. Jans Kathedraal in s'Hertogenbosch werd het idee geboren om La Passion de Jeanne D'Arc in de kathedraal te draaien met nieuwe symfonische muziek. De eerste keer dat ik de film zag was ik meteen diep onder de indruk van de hoogstaande kwaliteit. En de eenheid van vorm en inhoud, de vele schitterende close-ups, de psychologische benadering van het drama, de diepe emoties, het lijdensverhaal van Christus, gekoppeld aan het martyrium van Jeanne, de opbouw van de film die naar een hoogtepunt gaat waarbij het levend verbranden van Jeanne leidt tot verlossing en transfiguratie van haar ziel, hebben mij direct geïnspireerd tot het componeren van de partituur. Het onderscheid tussen het bewustzijnsniveau van een jong meisje dat reeds door haar innerlijke stemmen en bovennatuurlijke ervaringen vanuit haar individuele beperkingen binnengegaan was in het Universele, het
Goddelijke, en daardoor een puurheid en integriteit had verworven die zij niet meer verlaten kon en het niveau van haar rechters en aanklagers die nog opgesloten zaten binnen hun dogma's en belangen, heeft Dreyer op een onnavolgbare en meesterlijke wijze uitgebeeld. De muziek geeft niet alleen uitdrukking aan de actuele gebeurtenissen van de film maar verwijst ook naar de slagvelden, waar Jeanne in opdracht van haar stemmen streed tegen de bezetter of, zoals meteen na de inleidende maten waar een turbulente, roterende muziek uitdrukking geeft aan de genadeloze mechanismen van kerkelijke en wereldlijke machten, naar een latere scène, de folterkamer. Dreyer voltooide zijn film in het jaar 1928 en in een bepaald opzicht correspondeert de behandeling van het beeldmateriaal met ontwikkelingen van de atonale muziek in die tijd van Schönberg en de nieuwe Weense school. De vele beeldsequensen in de film, waarin men dezelfde figuren steeds weer vanuit andere gezichtspunten ziet, stemmen naar
mijn mening overeen met de muzikale techniek waarmee de componisten toen met de tonen omgingen. Bij het componeren heb ik de verschillende optredende figuren eigen, karakteristieke intervallen meegegeven. Jeanne heeft drie intervallen meegekregen die haar reinheid en zuiverheid karakteriseren. Haar tegenstanders hebben intervallen die hun brutaliteit en genadeloosheid weergeven b.v. de Diabolus Musica. Het volk en de bewakers verenigen echter zowel de negatieve als de positieve aspecten en hebben daarom ook beide groepen karakteristieke intervallen meegekregen. De verticale, harmonische aspecten in de muziek symboliseren het individu, in verbinding met het oneindige; de melodische, horizontale lijnen symboliseren de conflicten, bewegingen en gemoedstoestanden. Altviool, klarinet en viool verklanken het zielenleed en momenten van geestelijke vervoering van Jeanne D'Arc gedurende haar martyrium. Voor de brandstapelscène, waarin Jeanne afscheid neemt van het aardse bestaan en de
onsterfelijkheid verkrijgt, klinkt een devote, innige muziek, gespeeld door vijf solostrijkers. Pas na haar dood explodeert de muziek, door de kracht van Jeanne D'Arc's Geest ontwaakt het volk en breekt er een opstand uit die door het leger bloedig wordt neergeslagen. - JO VAN DEN BOOREN