componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Concertino : for piano and four instruments, 2003 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl kl pf v vc
De glans van Hellas : voor gemengd koor en orkest, (1972) / Antoon Maessen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2222 4230 timp perc str
Lyrische suite : voor orchest en koor, (teksten uit het Hooglied) / Robert de Roos
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 1010 sax-a 0100 timp perc str
Yizkor : cantata for soprano, mixed choir and symphony orchestra / Josef Malkin, 2008
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr GK5 pic fl fl(fl-a) 2ob 2cl(cl-b) 2fg 3h trp trp(trp-p) 2trb trb-b tb timp 2perc hp cel pf str(14.12.10.8.6.)
compositie
Verzauberte Lieder : für Chor und Orchester, 1986 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Lasker-Schuler, Else
(tekstdichter/librettist)
Mahler, Gustav
(op een thema van)
Bevat:
Klein Sterbelied (1)-Groteske-Klein Sterbelied (2)
Die Liebe-Unser Kriegslied-Die Liebe (2)
Mein Tanzlied
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22 april 1987 - De Vereeniging Nijmegen - Nederlands Studenten Koor en Kamerorkest o.l.v. Cees Rotteveel en Daan Admiraal).
Deze vijf liederen zijn geformeerd tot een driedelig werk en wel op de volgende manier:
Deel 1:
Klein Sterbelied - Groteske - Klein Sterbelied gevarieerd.
Deel 2:
Die Liebe (sopranen en alten) - Unser Kriegslied (tenoren en bassen) - Die Liebe gevarieerd (sopranen, alten en tenoren).
Deel 3:
Mein Tanzlied (A - B - A' vorm).
Alle drie de delen bezitten dus een gevarieerde symmetrie. Zoals in veel van mijn werken spelen ook hier enkele intervallen een hoofdrol; in dit geval zijn dat: kleine en grote terts en kleine secunde, het 'verschil' tussen kleine en grote terts. Het werk is een hommage aan Gustav Mahler, een van de door mij meest bewonderde componisten; Mahler-achtige ideeën treft men onder ander aan in Die Liebe (alleen al de titel!) in Unser Kriegslied (een mars) en in Mein Tanzlied (een scherzo) waarin een letterlijk, zij het aan de mogelijkheden van een kamerorkest aangepast, citaat voorkomt uit het scherzo van de zesde symfonie. - JOEP STRAESSER