componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Etoile de la Mer : pour choeur et orchestre / Marijn Simons
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2picc fl 2ob eh 2cl 3fg cfg 4h 2tpt-picc 3tpt 2trb-ten trb-b tb timp 4perc 2hp pf str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest; Gemengd koor en orgel
Bezetting:
sopr bar GK4 org / sopr bar GK4 1120 0000 str
Hasseltsch meilied : voor 4-stemmig gemengd koor en orkest, 1981 / Herman Strategier
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2222 2200 timp str
compositie
Verzauberte Lieder : für Chor und Orchester, 1986 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Lasker-Schuler, Else
(tekstdichter/librettist)
Mahler, Gustav
(op een thema van)
Bevat:
Klein Sterbelied (1)-Groteske-Klein Sterbelied (2)
Die Liebe-Unser Kriegslied-Die Liebe (2)
Mein Tanzlied
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22 april 1987 - De Vereeniging Nijmegen - Nederlands Studenten Koor en Kamerorkest o.l.v. Cees Rotteveel en Daan Admiraal).
Deze vijf liederen zijn geformeerd tot een driedelig werk en wel op de volgende manier:
Deel 1:
Klein Sterbelied - Groteske - Klein Sterbelied gevarieerd.
Deel 2:
Die Liebe (sopranen en alten) - Unser Kriegslied (tenoren en bassen) - Die Liebe gevarieerd (sopranen, alten en tenoren).
Deel 3:
Mein Tanzlied (A - B - A' vorm).
Alle drie de delen bezitten dus een gevarieerde symmetrie. Zoals in veel van mijn werken spelen ook hier enkele intervallen een hoofdrol; in dit geval zijn dat: kleine en grote terts en kleine secunde, het 'verschil' tussen kleine en grote terts. Het werk is een hommage aan Gustav Mahler, een van de door mij meest bewonderde componisten; Mahler-achtige ideeën treft men onder ander aan in Die Liebe (alleen al de titel!) in Unser Kriegslied (een mars) en in Mein Tanzlied (een scherzo) waarin een letterlijk, zij het aan de mogelijkheden van een kamerorkest aangepast, citaat voorkomt uit het scherzo van de zesde symfonie. - JOEP STRAESSER