gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK8
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
bar GK4 3220 2200 timp perc hp g str
Interface : from "The esoteric garden", for mixed chorus and orchestra, MCMLXXI/II / Enrique Raxach
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
GK4 3343 4331 4perc el.g pf 2ham.org cb tape
Colui che volse il sesto (Ciclo dell' Infinito, quarta parte) : per orchestra / Diderik Wagenaar
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 4h 3tpt 2trb tb perc cimb 2hp cel pf str
compositie
Verzauberte Lieder : für Chor und Orchester, 1986 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Lasker-Schuler, Else
(Tekstdichter/librettist)
Mahler, Gustav
(Op een thema van)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Klein Sterbelied (1)-Groteske-Klein Sterbelied (2)
Die Liebe-Unser Kriegslied-Die Liebe (2)
Mein Tanzlied
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22 april 1987 - De Vereeniging Nijmegen - Nederlands Studenten Koor en Kamerorkest o.l.v. Cees Rotteveel en Daan Admiraal).
Deze vijf liederen zijn geformeerd tot een driedelig werk en wel op de volgende manier:
Deel 1:
Klein Sterbelied - Groteske - Klein Sterbelied gevarieerd.
Deel 2:
Die Liebe (sopranen en alten) - Unser Kriegslied (tenoren en bassen) - Die Liebe gevarieerd (sopranen, alten en tenoren).
Deel 3:
Mein Tanzlied (A - B - A' vorm).
Alle drie de delen bezitten dus een gevarieerde symmetrie. Zoals in veel van mijn werken spelen ook hier enkele intervallen een hoofdrol; in dit geval zijn dat: kleine en grote terts en kleine secunde, het 'verschil' tussen kleine en grote terts. Het werk is een hommage aan Gustav Mahler, een van de door mij meest bewonderde componisten; Mahler-achtige ideeën treft men onder ander aan in Die Liebe (alleen al de titel!) in Unser Kriegslied (een mars) en in Mein Tanzlied (een scherzo) waarin een letterlijk, zij het aan de mogelijkheden van een kamerorkest aangepast, citaat voorkomt uit het scherzo van de zesde symfonie. - JOEP STRAESSER