gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
Voordat ik zag : voor koor, strijkkwartet en orkest / Douwe Eisenga, tekst: Herman van Veen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2fl/picc 2ob 2cl 2fg hp str
Missa festiva : voor koor en orkest, '56 / Marius Monnikendam
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2222 4221 timp perc hp str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
sopr ten bar JoK2 2GK4 3334 4441 timp 6perc hp pf str tape
compositie
Verzauberte Lieder : für Chor und Orchester, 1986 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Lasker-Schuler, Else
(Tekstdichter/librettist)
Mahler, Gustav
(Op een thema van)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Klein Sterbelied (1)-Groteske-Klein Sterbelied (2)
Die Liebe-Unser Kriegslied-Die Liebe (2)
Mein Tanzlied
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22 april 1987 - De Vereeniging Nijmegen - Nederlands Studenten Koor en Kamerorkest o.l.v. Cees Rotteveel en Daan Admiraal).
Deze vijf liederen zijn geformeerd tot een driedelig werk en wel op de volgende manier:
Deel 1:
Klein Sterbelied - Groteske - Klein Sterbelied gevarieerd.
Deel 2:
Die Liebe (sopranen en alten) - Unser Kriegslied (tenoren en bassen) - Die Liebe gevarieerd (sopranen, alten en tenoren).
Deel 3:
Mein Tanzlied (A - B - A' vorm).
Alle drie de delen bezitten dus een gevarieerde symmetrie. Zoals in veel van mijn werken spelen ook hier enkele intervallen een hoofdrol; in dit geval zijn dat: kleine en grote terts en kleine secunde, het 'verschil' tussen kleine en grote terts. Het werk is een hommage aan Gustav Mahler, een van de door mij meest bewonderde componisten; Mahler-achtige ideeën treft men onder ander aan in Die Liebe (alleen al de titel!) in Unser Kriegslied (een mars) en in Mein Tanzlied (een scherzo) waarin een letterlijk, zij het aan de mogelijkheden van een kamerorkest aangepast, citaat voorkomt uit het scherzo van de zesde symfonie. - JOEP STRAESSER