componist

Fulkerson, James

James Fulkerson werd op 2 juli 1945 in Illinois (USA) geboren. Opleiding Hij studeerde aan de Wesleyan University (B.A., 1966) en de University of Illinois (M.M., 1969). Hij had tromboneles van Carmine ...

gerelateerde werken

The archaeology of silence : for mezzo-soprano, tape and live-electronics, 1990/1991 / poems by Fernando Pessoa, James Fulkerson

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem solo; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: sopr-m tape electronics

String Quartet : for string quartet / Reza Nakisa

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

Elegy : for string quartet / Ross James Carey

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vln vla vc

Quartetto : 1939 / Alexander Voormolen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

 

compositie

String quartet no. 4 : 1990 / James Fulkerson

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1992
Uitgavenummer: 07922
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc
Bijzonderheden: Opgedragen aan het Mondriaan kwartet en Paul Wiesenfeld. - Tijdsduur: ca. 20'
Tijdsduur: 20'00"
Aantal spelers: 4
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 8-11-1990 - Brussel - Mondriaan kwartet). De muzikale taal van het vierde strijkkwartet is feitelijk een taal die verwant is aan pop- en rockmuziek. In het derde deel, waar dit het meest blijkt, wordt verwezen naar improvisatie - ook al is alles genoteerd. Liever dan op historische leest, die op het medium strijkkwartet rust te verwerpen heb ik er in dit kwartet de voorkeur aan gegeven daar geen aandacht aan te schenken. Een groep als de Beatles - of Frank Zappa's The mothers of invention - gebruikt het strijkkwartet of een atonale piano als stilistische referentie in een collagetechniek. Ik probeer niets van dien aard maar zoek eerder een uitgangspunt waarbij deze voorbeelden en John Zorns 'Forbidden fruit' - ook aan de luisteraar - bekend wordt verondersteld. Het kwartet gaat niet 'over' die muziekstijl, maar is in zichzelf compleet. Het plaatst zich tussen 'populaire' en 'serieuze' culturen, als zulke onderscheiden nog steeds juist en relevant zijn. - JAMES FULKERSON

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail