gerelateerde werken
Trois moments d'Orphée : pour harpe / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
hp
Psalm 84 : for solo soprano, solo tenor, mixed choir and orchestra / Sem Dresden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr ten SATB 3333 sax-a 4331 timp perc xyl hp str
Cantate voor Kerstmis / Bertus van Lier, [tekst] ds. Jac.J.Thomson
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr alt ten bas GK4 2222 0110 str
Requiem : voor alt, gemengd koor, strijkorkest, 5 blazers en orgel, 1995 / Simon Pluister
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
alt GK4 1010 sax-a 0110 org str
compositie
Correspondances : pour baryton, choeur et orchestre, 1991 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Baudelaire, Charles
(Tekstdichter/librettist)
Flaubert, Gustave
(Tekstdichter/librettist)
Nerval, Gerard de
(Tekstdichter/librettist)
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Molto calmo e austero
Largo misterioso
Andante trionfale
Épilogue (Tranquillo e poetico)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14-5-1992 - Aula TU Delft - Delfts Studenten Muziekgezelschap Krashna Musika o.l.v. Daan Admiraal). In de zomer van 1991, niet lang voor ik aan het componeren van Correspondances begon, stond ik nog voor een belangrijk obstakel: de juiste tekstkeuze maken. Omdat het werk voor het jubileum van een technische universiteit was bedoeld, leek me het schrijven van een gelegenheidsstuk de meest voor de hand liggende oplossing, ondanks mijn geringe sympathie voor dergelijke kortlevende en vaak snel vergeten composities (uitzonderingen daargelaten). En toch was de tekst er nog niet. Toen ik bij toeval enkele fragmenten van een Nederlandse vertaling van de 'Memoires d'un fou' van Flaubert onder ogen kreeg, wist ik bijna meteen dat ik niet langer hoefde te wanhopen. Na de originele Franse tekst van deze vroege korte roman te hebben gevonden en de geschikte passages te hebben geselecteerd, resteerde me nog een aanvullende tekst te vinden, die qua inhoud en kracht een goede pendant
zou vormen van de gedachten van Flaubert. Ditmaal hoefde ik niet in de afdeling Franse literatuur van de universiteitsbibliotheek te duiken, want de oplossing bleek in mijn eigen boekenkast te liggen. En hoewel de 'Vers Dorès' van Gèrard de Nerval de enige tekst is die ik in zijn geheel heb gebruikt en die het werk opent, waren er de eerste vier regels van Baudelaire's 'Correspondances' die mij de titel van de compositie suggereerden. Maar het lezen van de teksten zal gelijk duidelijk maken dat ik voor een andere weg heb gekozen, die sterk afwijkt van wat men van een lofzang zou kunnen verwachten. Geen van de geciteerde jonge Franse romantici wist zich in deze stukken lovend over zijn medemens uit te drukken, vooral wat zijn prestaties in zijn relatie met de Natuur betreft. En toch denk ik dat zowel de gepassioneerde waarschuwingen van de Nerval en de barre, sarcastische maar ook treffende verwijten van Flaubert, als het bijna religieuze gefluis\-ter van Baudelaire een diepere,
duurzamere boodschap dragen, die bij deze gelegenheid juist op zijn plaats is. De muziek kan hier niets anders doen dan zich van de betekenis van deze woorden te laten doordringen en ze met haar eigen, wat abstractere zeggingskracht proberen te versterken. - CARLOS MICHÁNS