componist
Hans Henkemans is een vooraanstaande Nederlandse pianist en componist uit de twintigste eeuw. Zijn composities omvatten orkestrale en vocale werken, kamermuziek en een opera. Hij treedt vijfentwintig jaar lang op ...
gerelateerde werken
Variaties op een Uilenspiegelthema / door 11 Nederlandse componisten
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
3222 4330 timp perc (hp ad lib.) str 2vl-solo
Trias : for piano and orchestra / Svyatoslav Lunyov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 3fl 3ob 3fg 3h 3trp 3trb tb timp perc str
Khayal : concerto for piano and ensemble/chamber orchestra, 1996 / Sinta Wullur
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest; Piano en orkest; Piano en groot ensemble
Bezetting:
1121 1110 2vl vla vc cb / str pf-solo
Northern lights : for piano solo and chamber orchestra, 2002 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
4343 2200 timp 4perc el.g-b str pf-solo
compositie
Concerto no. 3 : per pianoforte ed orchestra, 1992 / Hans Henkemans
Bevat:
Allegro non troppo
Vivace leggiermente
Adagio
Molto allegro
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-7-1994 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Garrick Ohlsson, piano met het Residentie Orkest o.l.v. Jac van Steen). Dit Derde Pianoconcert - de voorafgaande zijn jeugdwerken uit resp. 1932 en 1936 - bestaat uit vier delen. Hoewel ze, naar de mening van de componist, een éénheid vormen, is van thematische verwantschap tussen de delen geen sprake. Men zou misschien kunnen zeggen dat het derde, langzame deel vanwege de bezonkenheid een intermezzo is, dat nogal scherp afsteekt tegen de dynamische hoedanigheden van de andere delen.
Het eerste deel valt op door de afwisseling van (matig) vlugge episoden met langzame passages (A-B-A-B-A), dat zich tegelijk laat kennen als een hoofdvorm (thema's A en B; doorwerking van het gegeven A).
Het tweede deel is een metrisch zeer gecompliceerd Scherzo; het langzame middengedeelte heeft een precies drie keer zo langzaam tempo als het hoofd-gegeven, wat de eenheid van dit luchtige stuk ten goede komt.
Het derde deel is een Adagio, dat door zijn "sostenuto"-aard scherp afsteekt bij de overige delen. Overigens heeft ook dit Adagio een kort, snel tussenspel.
Het vierde, laatste deel begint met een bewogen "molto allegro", waarna een ritmisch ietwat Spaans aandoend "allegro misurato", in overwegend 5/8 maat geschreven Finale inzet. Kort voor het slot is een grote cadens voor het solo-instrument ingelast. Het stuk wordt afgesloten met het weder-opnemen van het 5/8-tempo. - HANS HENKEMANS