gerelateerde werken
Canzoni amorose del duecento : per soprano, baritono, pianoforte ed orchestra / Hans Henkemans
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting:
sopr bar 3333 4000 timp perc hp pf str(18.18.14.10.6.)
Concertstuk : voor piano en orkest / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2232 3230 timp perc str pf-solo
Dialogen en monologen : voor piano en orkest / Willem Frederik Bon
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3233 1111 3perc str pf-solo
Concertino : per pianoforte ed orchestra, opus 15/2, 1938, (revisie 1954) / Jan Koetsier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 2200 timp 2perc str pf-solo
compositie
Concerto no. 3 : per pianoforte ed orchestra, 1992 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Bevat:
Allegro non troppo
Vivace leggiermente
Adagio
Molto allegro
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 9-7-1994 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Garrick Ohlsson, piano met het Residentie Orkest o.l.v. Jac van Steen). Dit Derde Pianoconcert - de voorafgaande zijn jeugdwerken uit resp. 1932 en 1936 - bestaat uit vier delen. Hoewel ze, naar de mening van de componist, een éénheid vormen, is van thematische verwantschap tussen de delen geen sprake. Men zou misschien kunnen zeggen dat het derde, langzame deel vanwege de bezonkenheid een intermezzo is, dat nogal scherp afsteekt tegen de dynamische hoedanigheden van de andere delen.
Het eerste deel valt op door de afwisseling van (matig) vlugge episoden met langzame passages (A-B-A-B-A), dat zich tegelijk laat kennen als een hoofdvorm (thema's A en B; doorwerking van het gegeven A).
Het tweede deel is een metrisch zeer gecompliceerd Scherzo; het langzame middengedeelte heeft een precies drie keer zo langzaam tempo als het hoofd-gegeven, wat de eenheid van dit luchtige stuk ten goede komt.
Het derde deel is een Adagio, dat door zijn "sostenuto"-aard scherp afsteekt bij de overige delen. Overigens heeft ook dit Adagio een kort, snel tussenspel.
Het vierde, laatste deel begint met een bewogen "molto allegro", waarna een ritmisch ietwat Spaans aandoend "allegro misurato", in overwegend 5/8 maat geschreven Finale inzet. Kort voor het slot is een grote cadens voor het solo-instrument ingelast. Het stuk wordt afgesloten met het weder-opnemen van het 5/8-tempo. - HANS HENKEMANS