componist
Jan Vriend is van meet af aan een muzikale alles-eter die een uitgesproken modernistische benadering combineert met een open oor en oog voor het belang en de noden van een ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Andere combinaties van strijkers en toetsinstrument
Bezetting:
pf vl vla vc cb
Concerto da Camera : for clarinet in B flat, violoncello and small orchestra / Julius Hijman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
cl-solo 2fl 2ob 2hn 2bsn 1trp timp vc vl vla vc cb
Incantations : for bass clarinet solo and orchestra, (1975) / Theo Loevendie
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
1001 4320 4perc cel hp pf 4vl 4vla 4vc 2cb cl-b-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb cl-b-solo
compositie
Hallelujah I : for bass clarinet and large orchestra, Movements 1-4 / Jan Vriend
Toelichting:
Program note (Dutch): Hallelujah I heeft evolutie als onderwerp. Haar "programma" omvat de denkbeeldige ontwikkeling van geluid vanaf de big-bang via steeds hogere vormen van geluidsorganisatie tot steeds meer geraffineerde structuren van muzikaal gedrag. Chaos en Orde (als welomschreven manifestaties van twee categorieën van organisatie en structuur) figureren als de twee polaire krachten die de stuiptrekkingen van de muzikale oerschepping beheersen. Geleidelijk aan worden de mechanismen van zelforganisatie echter vervangen door de dynamiek van de Verbeelding en de Intelligentie, de wisselwerking tussen Intuïtie en Vakmanschap, en het eeuwige gevecht van Vrijheid en Beheersing.
Als orkestmuziek is Hallelujah I een studie in gradaties van orkestraal gedrag in een groot collectief. In zijn meest extreme vorm wordt enerzijds de individualiteit van de orkestmusicus op de proef gesteld ten gunste van muzikale concepten die het orkest als kolossaal geluidsreservoir exploiteren; anderzijds wordt een beroep gedaan op de grootst mogelijke muzikale wakkerheid, instrumentaal kunnen en vaardigheid in ensemblespel in een poging om het orkest tot ware acrobatie te bewegen. Met behulp van een paar eenvoudige theatrale ingrepen wordt dit proces van sociale emancipatie geaccentueerd. - JAN VRIEND