gerelateerde werken
Double Concerto : for piccolo, piano and orchestra / Jan Vriend
Genre:
Onbekend
Bezetting:
picc-solo pf-solo 3fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 4h 3tpt 2trb trb-b tb3perc synth str
Der chinesische Spiegel : 3 liederen voor orkest en tenorsolo, 1962 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
ten 2fl 2ob 2cl fg cfg 4h 2trp 3trb timp perc cel hp str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
bar 0000 0330 str
De vogels : (Lied van de hop), voor tenor en orkest, 1917 / Alphons Diepenbrock
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
ten 3332 3300 perc hp str
compositie
Three songs : for (mezzo) soprano and orchestra, 1991 / poems by Paul Celan, Jan Vriend
Overige auteurs:
Celan, Paul
(Tekstdichter/librettist)
Debussy, Claude
(Op een thema van)
Vriend, Jan
(Componist)
Bevat:
Chanson einer Dame im Schatten
Zu beiden Händen
Oben, geräuschlos (Hommage)
Toelichting:
Program note (Dutch): De 3 Songs voor sopraan en orkest zijn geschreven in opdracht van The New Stroud Orchestra waar ik van 1988 tot 1993 dirigent van was. Ze waren dus ontworpen voor een amateur symfonie orkest en de muziek is dan ook zo ingericht dat het in de praktijk van zo'n orkest kan worden ingestudeerd. Dat heeft niet tot "concessies" geleid; integendeel, het werd de inspiratie tot een ander soort muziek. De 3 Songs worden voorafgegaan door een orkest-ouverture De origen volcánico die eveneens voor dat orkest werd geschreven.
De keuze van de teksten worden ingegeven door mijn liefde voor Celans gedichten en door de melodische flexibiliteit van zijn versvoeten die bijna vanzelf de muziek dicteert. Daarbij komt dat zijn woordkeus en metaforen een bijzonder intrigerend beroep doen op de verbeelding, net als bij Lorca. We worden voortdurend heen en weer getrokken tussen uitersten van ontroerende tederheid tot snijdend sarcasme; van de kwetsbaarheid van liefde en begrip tot de doodskreet van doem en wanhoop.
Ik heb in de handeling van de tekst bijna de natuurlijke dictie van het Duits gevolgd, in de traditie van Debussy. De grote Fransman krijgt dan ook een eervolle vermelding bij de aanhef van het derde lied. - JAN VRIEND