componist
Martijn Voorvelt is autodidact componist. Zijn kamermuziek- en muziektheaterwerken zijn uitgevoerd in vele landen, en op festivals zoals de Gaudeamus Muziekweek en de ISCM World Music Days. De laatste jaren ...
gerelateerde werken
Raging, building : for violin and piano, 1994, revision 1995 / Martijn Voorvelt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool en toetsinstrument
Bezetting:
vl pf
Octuor : divertissement pour instruments à vent / Jurriaan Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting:
fl 2ob 2cl cl-b 2fg
Feierliche Abendmusik : Konzert für Chor, 2002 / tekst: Hermann Hesse (1877-1962), Daan Manneke
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
For piano : [1,2 and 3 players], 1967 / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano 4 handen; Piano meer dan 4 handen
Bezetting:
pf
compositie
Septet : voor fluit, fagot, slagwerk, piano, 2 violen en contrabas, 1992 / Martijn Voorvelt
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 11-4-1998 - Posthoornkerk, Amsterdam). Er zijn twee tegengestelde continue ontwikkelingen merkbaar: een harmonsiche beweging van homogeniteit (unisono) naar differentiatie, en een ritmische van differentiatie naar homogeniteit (homofonie). Aan de basis van deze 'tegenbeweging' staan ten eerste melodische motieven, die zich nauwelijks ontwikkelen maar bouwsteentjes vormen voor het klankkleurspel met ritme, dynamiek en instrumentgroepering, en ten tweede getalsreeksen die op alle niveaus het stuk segmenteren en die zowel het ritmische materiaal als de harmonische velden genereren. De harmonsiche velden zijn alle rechtstreeks van elkaar afgeleid. Tenslotte vormt nog een wat abstract theatraal aspect het derde (en belangrijkste?) motief achter de 'tegenbeweging.' Centrale dramatische gegevens zijn het gebruik van vocale middelen door de instrumentalisten, en de fagotsolo vanaf maat 204. - MARTIJN VOORVELT