gerelateerde werken
Danceformed fugue : for string trio and ad libitum tape/electronics, 1994 / Martijn Voorvelt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijktrio (viool, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijktrio (viool, altviool, cello) met multimedia
Bezetting:
vl vla vc (tape/electronics ad lib.)
Vier nieuwe A. Roland Holst-liederen : voor zang en piano / Hans Broekman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
voice pf
Bele bele contretemps : for choir and ensemble, 1993 / text: anonymous, 12th century, Paul Evenblij
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 fl(pic) ob cl h trp trb pf 2vl vc
MERZ : for voice and ensemble / Hans Koolmees, on texts by Kurt Schwitters
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
zang 2fl cl 2sax tpt 2trb tb g-e g-b perc pf/cel
compositie
Septet : voor fluit, fagot, slagwerk, piano, 2 violen en contrabas, 1992 / Martijn Voorvelt
Overige auteurs:
Voorvelt, Martijn
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 11-4-1998 - Posthoornkerk, Amsterdam). Er zijn twee tegengestelde continue ontwikkelingen merkbaar: een harmonsiche beweging van homogeniteit (unisono) naar differentiatie, en een ritmische van differentiatie naar homogeniteit (homofonie). Aan de basis van deze 'tegenbeweging' staan ten eerste melodische motieven, die zich nauwelijks ontwikkelen maar bouwsteentjes vormen voor het klankkleurspel met ritme, dynamiek en instrumentgroepering, en ten tweede getalsreeksen die op alle niveaus het stuk segmenteren en die zowel het ritmische materiaal als de harmonische velden genereren. De harmonsiche velden zijn alle rechtstreeks van elkaar afgeleid. Tenslotte vormt nog een wat abstract theatraal aspect het derde (en belangrijkste?) motief achter de 'tegenbeweging.' Centrale dramatische gegevens zijn het gebruik van vocale middelen door de instrumentalisten, en de fagotsolo vanaf maat 204. - MARTIJN VOORVELT