componist
Jan Rokus van Roosendael zoekt van meet af aan een eigen idioom waarin hij zijn hang naar bezonkenheid en het spirituele tot uiting kan brengen. Aanvankelijk ontleent hij vooral inspiratie ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Running : for violin and organ, 2002 / Jan Welmers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
vl org
Atalanta : flauto, violino, violoncello, arpa, 1986 / Nico Schuyt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl(pic fl-a) hp vl vc
Brindis : for small ensemble, 2000 / Jan Bus
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl cl perc pf vl vc
compositie
Shifting patterns : for flute (piccolo), oboe, clarinet, bassoon, horn, piano and percussion, 1993 / Jan Rokus van Roosendael
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen het Japanse LAMI ensemble mij verzocht om een compositie voor hen te schrijven, wilde ik in mijn compositie Shifting Patterns refereren aan de Japanse cultuur. In het slagwerk is dit goed te merken door het gebruik van de shima en shôko, een Japanse hoge trom, resp. hoge gong, die beide een vast onderdeel vormen van het Gagaku-orkest. Kenmerkend voor de traditionele Japanse muziek is o.a. het onafhankelijk vrij bewegen in de tijd der stemmen d.w.z. polycycliciteit. De compositie Shifting patterns behandelt deze polycycliciteit. In iedere sectie vinden langs elkaar verschuivende patronen plaats, doordat de verschillende frasen ieder een andere lengte hebben. Sommige frasen worden b.v. 3, 4, 5 of 6 maal herhaald. Door een bijzondere keuze van de lengte van iedere frase komen ze echter tegen het eind van iedere sectie precies tegelijkertijd uit. Ondanks de verwijzing naar de Japanse cultuur staat de compositie toch geheel op zichzelf. - JAN ROKUS VAN ROOSENDAEL