gerelateerde werken
Lacune : voor blazers, piano en contrabas, 1984 / Cees van Zeeland
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1020 sax-a(fl) 1330 pf cb
Naomi Campbell (from "The Girls Collection") : for string quartet / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Marcia funebre : for string quartet / Fania Chapiro
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vn vla vc
You Don't know Until you Try : for string quartet / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
Passé indéfini : for string quartet, 1992 / Cees van Zeeland
Overige auteurs:
Zeeland, Cees van
(Componist)
Bevat:
Allegro moderato
Largo
Prestissimo
Alla marcia
Toelichting:
Al geruime tijd liep ik met het idee rond om een strijkkwartet te maken. Het is de warmte en homogeniteit van deze bezetting die mij aantrok. Er wordt al lange tijd geroepen dat alles al eens gedaan is voor deze bezetting en dat je dus eigenlijk gedwongen bent om anderen te herhalen. Ik heb dat altijd een merkwaardige opvatting gevonden. Natuurlijk zijn er veel elementen in de muziek die als gemeenschappelijk materiaal kunnen worden beschouwd, maar het is nu juist de kunst om met die 'vaste' elementen een 'nieuwe' wereld te scheppen. Als een luisteraar dus dingen herkend van andere muziek dan is dat niet meer dan begrijpelijk en zelfs mijn bedoeling. Wat me vooral heeft beziggehouden bij het schrijven van dit stuk is de vraag hoe muziek een mate van dramatiek kan uitdrukken. Ik heb bij het maken van dit stuk veel gedacht aan muziek die ik vroeger, toen ik ongeveer 6 jaar was, hoorde op de radio. Daarbij heb ik me voorgesteld hoe fascinerend ik dat toen vond en ik ben er telkens verbaasd maar ook teleurgesteld over dat die ervaring nooit meer op die manier terug kan komen, omdat ik nu - als het ware - verpest ben door de kennis en vorming die ieder musicus heeft. In het stuk is die tweestrijd hoorbaar tussen mijn muziek van 'toen' en mijn muziek van 'nu.' Wat ik beoogd heb, is dan ook die vervreemding hoorbaar te maken in de muziek. Dat is voor mij muzikale dramatiek. Zo hoop ik ook aan de luisteraar een muziek te kunnen geven die iets betekent. De titel Passé indéfini, ofwel onvoltooid verleden tijd, verwijst zo op een aantal manieren naar mijn stellingname tegenover ieder die beweert dat het passé is, om dit soort muziek te maken. - CEES VAN ZEELAND