componist

Ketting, Otto

Otto Ketting geldt al vanaf zijn op 22-jarige leeftijd gecomponeerde 'Due canzoni per orchestra' (1957) als een van de meest vooraanstaande componisten van Nederland. Hij is in alle opzichten een ...

gerelateerde werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

Rispetti : voor bariton en strijkorkest / [tekst] (Heyse), Henk Stam

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar str

Herinnering aan Holland : mezzo-sopr. of bariton, strijkorkest en bas-clarinet, (1966) / Alexander Voormolen

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: medium cl-b str

Divine love : version for medium-low voice and small orchestra, opus 95b, 1994/1996 / [words by the composer, inspired by poems of Mira Bai], Jo van den Booren

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: medium/low 1111 1000 perc pf(cel) str

 

compositie

Summer moon : for soprano and orchestra, 1992 / Otto Ketting

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1994
Uitgavenummer: 08540
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 2fl 2ob cl cl(cl-b) 2h hp perc str(6.6.4.4.2.)
Bijzonderheden: Engelse vert. van Japanse tekst van o.a. Jakuren, F. Sanesada, Ryokan en T. Taigi door G. Bownas en A. Thwaite. - Tekst apart afgedrukt. - In opdracht van Nieuw Sinfonietta Amsterdam. - Met financiële steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Tijdsduur: ca. 23'
Tijdsduur: 23'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Bownas, Geoffrey (tekstdichter/librettist)
Fujiwara, Sanesada (tekstdichter/librettist)
Jakuren (tekstdichter/librettist)
Ryokan (tekstdichter/librettist)
Taigi, Tan (tekstdichter/librettist)
Thwaite, Anthony (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 25 maart 1992 - Anton Philipszaal, Den Haag - Claron McFadden, Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. Lev Markiz] - Dit is mijn tweede cyclus voor zangstem en orkest. De vorige, The Light of the Sun (1978), gebruikte teksten uit het oude Egypte, die persoonlijke, dan wel heftige gebeurtenissen beschreven - het bedrijven van de liefde, afwerende spreuken, een rituele dodendans, een wiegelied van de moeder voor haar kind. Met die bijna 4000 jaar oude teksten ben ik tamelijk vrij omgegaan; zo heb ik alle letterlijke verwijzingen naar de namen van goden en godinnen, naar echte en imaginaire landschappen en omgevingen weggelaten. Die namen zeggen ons niets meer, de betekenis wordt universeler. Dat is met de Japanse gedichten van Summer Moon, afkomstig uit de 12de tot de 18de eeuw, onmogelijk; ze zijn al zeer kort en vertonen veelal een getalsmatige opbouw. Soms krijgt door elke volgende zin de voorafgaande een andere betekenis. Het zijn ook veel meer intieme stemmingsbeelden en
natuurbeschrijvingen waarmee het spel gespeeld wordt. Met moeite heb ik twee wat meer uitbundige gevonden, waarna het scenario zichzelf schreef. Muzikaal heb ik naar eenvoud en concentratie gestreefd, zoals in het tweede lied, waarin de instrumentale lijn geheel éénstemmig is, uitgezonderd een even glinsterend akkoord (only the moon) als onderbreking. Het onmerkbaar verschuiven van betekenissen, het aanhalen van een herinnering, het schilderen van kleine gebeurtenissen, dat vormde de voornaamste inspiratie bij het schrijven van Summer Moon. - OTTO KETTING

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 92 paginas EUR 46,88
Hardcopy, normal size (B4), 92 paginas EUR 82,14
Hardcopy, study size (A4), 92 paginas EUR 67,42