gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
Scrape, scratch & shake : for percussion ensemble / Maarten Altena
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
6perc
Every Step a Dream : for marimba / Albert van Veenendaal
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar
Tocsin (Die fünf Jahreszeiten) : for percussion sextet / Lewis Nielson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
6perc
compositie
Music for marimba : 1994 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 31 mei 1997 - Maranathakerk, Amsterdam - Miguel Bernat). Music for marimba begint met een motief bestaande uit toonherhalingen in een regelmatig ritme. Geleidelijk worden nieuwe toonhoogten toegevoegd. Wanneer in maat 6 de b'' is bereikt, wordt een nieuw motief geïntroduceerd dat scherp contrasteert met het toonherhalingsmotief doordat zijn ritmiek onregelmatig is en het bovendien uit een aantal verschillende tonen bestaat. Deze passage bestaat dus uit een afwisselend samengaan van twee verschillende motieven (a en b). De gehele passage noemen we A. De muziek van het stuk wordt voor een groot deel ontwikkeld uit de spanning die tussen deze twee motieven bestaat. In maat 26 treedt echter nog een geheel nieuw gegeven op dat men met enige goede wil als een 'tweede thema' zou kunnen beschouwen en dat wordt gekenmerkt door een veelvuldig gebruik van tremolotechniek. Dit gedeelte noemen we B. Aan het einde van deze 'tweede themapassage' keren de twee motieven uit het begin
van het stuk terug en ontwikkelt zich een 'doorwerking' waarbij het toonherhalingsmotief geverticaliseerd wordt tot 2, 3 en 4-stemmige accoorden. Deze passage die we A' noemen is zeer lastig te realiseren en vergt een hoog ontwikkelde techniek in het spelen met 4 stokken. Na deze eerste doorwerking volgt een tweede die is gebaseerd op het 'tweede thema' en het tweede motief uit het begin van het stuk. Het toonherhalingsmotief dat in de eerste 'doorwerking' de boventoon voerde en uitgroeide tot accoorden is aanvankelijk geheel afwezig. Op het moment dat het terugkeert, wordt het hoogtepunt van het gehele werk bereikt waarna ontspanning volgt via een tremolopassage gebaseerd op de kop van het 'tweede thema.' Deze passage noemen we B'b. In het slotgedeelte van het stuk komen beide motieven uit het begin voor op een manier die tot nu toe niet aan de orde is geweest, namelijk: geheel van elkaar gescheiden. - JOEP STRAESSER