componist
Gerda Geertens werd op 11 augustus 1955 geboren te Wildervank.
Opleiding
Zij studeerde muziek en filosofie in Groningen en van 1981-1985 compositie aan het Rotterdams conservatorium bij Klaas de Vries.
Activiteiten
Behalve als ...
gerelateerde werken
As en seringen : voor instrumentaal ensemble, 1988 / Gerda Geertens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl ob cl perc hp pf vl vla vc
Fantastic Scenes : for symphony orchestra / Aleksandra Chmielewska
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b fg cfg 4h 4tpt 2trb trb-b tb perc hp str
The Svetlanov Planet : for orchestra / Olga Victorova
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob 2cl fg cfg 4h 2tpt 2trb trb-b tb 3perc hp str
3e Sinfonie, opus 19 / C.A. Fodor
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1222 2200 timp str
compositie
Heartland : for orchestra, 1994 / Gerda Geertens
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 20 mei 1995 - Beurs van Berlage Amsterdam - Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Lucas Vis] - Heartland is het eerste stuk dat ik maakte voor symfonieorkest. Omdat deze bezetting zo'n dankbaar medium is voor de soort muziek die ik wil schrijven heb ik heel bewust geprobeerd om die elementen van mijn muzikale gedachten erin te verwerken die voor mij de meest wezenlijke kenmerken zijn van de muzikale taal die ik in de loop der tijden heb ontwikkeld.
Steeds opnieuw zoek ik naar de middelen om muziek niet in eerste instantie te hoeven ervaren als de ontwikkeling van een muzikaal gebeuren in de tijd, maar om de aanwezigheid van klank als het ware ruimtelijk te kunnen ervaren. De noodzakelijke muzikale veranderingen in de tijd die de muzikale vorm moeten realiseren, zouden dan niet méér zijn dan schakeringen van het licht in een ruimte die bepalend zijn voor de atmosfeer. Een middel dat ik gebruik om zo'n klankruimte te suggereren is het naast elkaar plaatsen van uitersten in toonhoogte van de verschillende instrumenten.
In Heartland begint de muziek met de laagste instrumenten van het orkest. Het bereik breidt zich langzaam uit in samenhang met een uitbreiding van het aantal instrumenten dat een rol krijgt te spelen. Plotseling slaat dit om in een zeer hoge ijle muziek die wordt ingeluid door het slagwerk, op de helft van het stuk. De belangrijke rol die het slagwerk heeft in het hele stuk, het aardse van ritme-instrumenten, geeft mij de associatie met een landschappelijke ruimte. Een landschap waarin ik de kern van mijn ideeën hoop weer te geven. Een heartland voor mij. - GERDA GEERTENS