gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
4 schetsen : voor fluit en harp, 1979 / Jelle Hogenhuis
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
Canzonetta : for flute and harp / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
Tre pezzi : for flute and harp / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en harp
Bezetting:
fl hp
compositie
Duo piccolo : for flute and harp, 1995 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Moderato
Largo
Grave
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Duo piccolo is het tweede werk in een serie van drie duostukken. Het wordt voorafgegaan door het Gran duo (1994-1995) voor basklarinet en accordeon en gevolgd door het Duo festivo (1995) voor basklarinet en marimba, geschreven ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het Duo Contemporain (Henri de Bok en Miguel Bernat).
Deze drie duo's zijn in een aantal opzichten sterk aan elkaar verwant. Ze bestaan alle uit drie delen in de klassieke volgorde: snel-langzaam-snel; de organisatie van de toonhoogten is gebaseerd op modale reeksen en ze bezitten een open en heldere textuur als resultaat van een streven naar een zo groot mogelijke soberheid.
Zoals in een groot aantal van mijn meer recente werken het geval is neemt ook in deze duo-compositie het derde deel een bijzondere plaats in. Een aantal belangrijke motieven uit het eerste en vaak ook uit het tweede deel keert in het derde deel terug en wordt ingepast en/of gecombineerd met muziek van het derde deel zelf. Daardoor wordt dit slotdeel meer dan alleen een "finale" op zich. Het geeft als het ware een samenvatting van de belangrijkste muzieken uit het gehele werk om op die manier tot een intensievere afronding te komen.
De verschillen tussen de drie duo's liggen vooral op het gebied van de gekozen motivische uitgangspunten die vaak weer te maken hebben met de instrumenten die aan de orde zijn. In alle drie de stukken mag dan een blaasinstrument aanwezig zijn, de verschillen tussen de manier van schrijven voor accordeon, harp en marimba zijn uiteraard groot. - JOEP STRAESSER