componist

Voorvelt, Martijn

Martijn Voorvelt is autodidact componist. Zijn kamermuziek- en muziektheaterwerken zijn uitgevoerd in vele landen, en op festivals zoals de Gaudeamus Muziekweek en de ISCM World Music Days. De laatste jaren ...

gerelateerde werken

Raging, building : for violin and piano, 1994, revision 1995 / Martijn Voorvelt

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool en toetsinstrument
Bezetting: vl pf

Antiphonie : voor blaaskwintet en vier klanksporen / Ton de Leeuw

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaaskwintet; Elektronica met verschillende instrumenten; Blaaskwintet met elektronica
Bezetting: fl ob cl h fg tape

Images : for flute solo, 1998 / Sinta Wullur, Martijn Padding, Calliope Tsoupaki, Paul Termos, Jacob ter Veldhuis

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Fluit met elektronica
Bezetting: fl ; pic ; fl(fl-a) tape

Nacht : voor piano en univox, opus 31 / Luctor Ponse

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano; Elektronica met verschillende instrumenten; Piano met elektronica
Bezetting: pf univox

 

compositie

Danceformed fugue : for string trio and ad libitum tape/electronics, 1994 / Martijn Voorvelt

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1995
Uitgavenummer: 08752
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijktrio (viool, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijktrio (viool, altviool, cello) met elektronica
Bezetting: vl vla vc (tape/electronics ad lib.)
Bijzonderheden: Geschreven voor een choreografie van Filippo Massa. - Wanneer het stuk onafhankelijk van de choreografie wordt uitgevoerd, dienen tape en elektronika te worden weggelaten. - Tijdsduur met tape: ca. 15', zonder tape: ca. 14'
Tijdsduur: 15'00"
Aantal spelers: 3
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
J.S. Bach schreef fantastische tango's, hoewel hij dat zelf niet wist. In dit stuk wordt een fuga (inclusief tango-achtige passages) eerst uit zijn eigen elementjes opgebouwd, dan in zijn geheel gespeeld en vervolgens geleidelijk 'gedansformeerd.' De dansformatie houdt onder andere in dat 'melodie' wordt uitgesplitst in 'toon' en 'ritme', totdat uiteindelijk slechts een puls en ritme-loze accoorden overblijven: de tango is dan house geworden. De fuga (WTK I no. 9 in f kl.t.) wordt voorafgegaan door een soort prelude of 'pre-fuga', waarin stilte wordt opgevuld met bouwsteentjes van de originele fuga. Deze bouwsteentjes zijn aaneengesmeed tot een melodie die door alle drie de instrumenten in canon wordt gespeeld maar nooit in z'n geheel klinkt. Men kan zich drie bandrecorders voorstellen met elk dezelfde bandjes, waarbij de luidsprekers slechts af en toe - doch steeds vaker - worden aangezet. De complete, 'ideale' melodie of bandlus is onhoorbaar. De textuur wordt dichter en neemt daarna weer af. Op het breekpunt staat een spiegel: vóór de spiegel zijn de fragmentjes in kreeftgang te horen, ná de spiegel is hun oorspronkelijke vorm. In de laatste vierenhalve minuut domineren house-beats (op cello) en cyclische akkkoordenwolken. De aldus gedansformeerde fuga eindigt abrupt, als er niets meer te dansformeren valt. Een pleidooi voor Bach (geen cerebraal puzzelaar, maar maker van swingende muziek), voor cycliciteit, en voor Filippo Massa's choreografie, waarin klassieke thema's worden gedeconstrueerd. - MARTIJN VOORVELT

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 22 paginas EUR 16,55
Hardcopy, normal size (B4), 22 paginas EUR 29,00
Hardcopy, study size (A4), 22 paginas EUR 24,61
Partijen Download (A4), 26 paginas EUR 15,28
Hardcopy, normal size (A4), 26 paginas EUR 26,78