componist
Jan Boerman (1923-2020), een van de Nederlandse elektronica-pioniers, geldt als een grootmeester op het gebied van 'pure' elektronische muziek. Het overgrote deel van zijn oeuvre bestaat uit muziek waarvan de ...
gerelateerde werken
Muziek voor slagwerk en orkest : 1990/1991 / Jan Boerman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en orkest
Bezetting:
2222 2220 cel str 3perc-solo
Blik : elektronische muziek / Bart Spaan
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Discours : 1974-1976 / Victor Wentink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Register : (2002), for tape / Bart Spaan
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Bezetting:
soundtrack
compositie
De zee (I & II) : electronic music, 1964-1965, (score 1995) / Jan Boerman
Toelichting:
Program note (Dutch): Voor concertuitvoering dient de achtsporenversie te worden gebruikt. Deze is te huur bij Donemus. - Met het oog op een nieuwe compositie besloot ik de experimenten met de Gulden Snede, die al tijdens Alchemie waren begonnen, voort te zetten. In dit werk (De zee) wilde ik uitgaan van een haast niet te overzien geheel waarbinnen zich een vorm moest uitkristalliseren en waar, door deling van het geheel, steeds kleinere structuren zouden ontstaan. Ik vermoedde dat de Gulden Snede hier een zekere 'hulp' zou kunnen bieden, omdat in deze verhouding de delingen consequent betrokken blijven op het geheel. Deze hulp had ik hard nodig, omdat het in de praktijk van het studiowerk onmogelijk is van het grote geheel uit te gaan. In de studio begin je noodzakelijkerwijs aan de 'andere kant van het probleem', namelijk aan de kant van de kleinste eenheid: één geluid. En als kleinste ritmische eenheid de verbinding van drie geluiden waardoor een verbinding van twee duureenheden ontstaat. Om deze
verbindingen te kunnen maken, verving ik de Gulden Snede door een Fibonaci-reeks, die mij exacte waarden voor bandlengte en daarmee voor tijdsduur gaf. Op deze wijze zou ik, uitgaande van de kleinse waarden, tot een van te voren vòòrgestelde en bepaalde grote vorm kunnen komen. Of dit wèrkelijk zo was, moest echter eerst nog door een groot aantal tijdrovende experimenten worden bewezen. De zee is de neerslag van deze experimenten. - JAN BOERMAN