componist

Geraedts, Jaap

Jaap Geraedts is muziekrecensent voor de Haagsche Post, het dagblad Het Vaderland en de NRC, docent fluit maar bovenal ziet hij zichzelf als componist. Geraedts schrijft orkestwerken, liederen en vooral ...

gerelateerde werken

Sonatina : for flute and piano, 1953 / Jaap Geraedts

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit en toetsinstrument
Bezetting: fl pf

Kleine duetten : voor 2 violen, 1945 / Henk Badings

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: 2vl

Emile II : viool solo, 1972 / Leo Samama

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

Sonate : voor viool solo / Sem Dresden

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

 

compositie

La folía perpetua : per violino solo, 1995 / Jaap Geraedts

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1995
Uitgavenummer: 08843
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl
Bijzonderheden: Variaties op een thema van Michel Farinel(li), of - volgens andere bronnen - Giovanni Stefani. - In opdracht van de Adama Zijlstra Stichting t.g.v. het Scheveningen Internationaal Vioolconcours 1996. - Opgedragen aan Lorenzo Pappolo (pseud. van Jan Bom). - Cop. 1995. - Tijdsduur: ca. 7'44''
Tijdsduur: 8'00"
Aantal spelers: 1
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Farinel, Michel (op een thema van)
Stefani, Giovanni (op een thema van)
Toelichting:
Program note (Dutch): De "Folia", ook "Follie" of "Sottie" genaamd, is oorspronkelijk een snelle volksdans, gebruikelijk bij de laat-middeleeuwse narrenfeesten. Evenals andere volksdansen en melodieën onderging de "Folia" in de loop van de 17e en 18e eeuw, een gedaanteverwisseling. In La Follia di Spagna van Domenico Scarlatti bijvoorbeeld, wordt de oude dansmelo die in statig tempo geïntroduceerd, voorzien van een gelijkblijvende basformule. Daardoor krijgt de "Folia" enige verwantschap met de Chaconne of Passacaglia. Vele componisten - van Frescobaldi tot Rachmaninoff - hebben dit muzikale stramien in variatiewerken benut.
De compositiewijze die ik, uitgaande van het historisch gegeven, heb toegepast berust niet zozeer op de gebruikelijke thematische omspelingen dan wel op een techniek die men "configuratie" kan noemen. De motiefkernen van de melodie worden daarin op verschillende manieren herschikt. Zo ontstaan een soort muzikale "zoekprentjes". In de vierde variatie ("la melodie spezzata") is het thema grotendeels gedesintegreerd, zonder onherkenbaar te worden. Het verbroken verband wordt tenslotte in een virtuoos Capriccio losjes hersteld.
De titel La folia perpetua is ook in overdrachtelijke zin bedoeld: die van de "eeuwige dwaasheid" van de (in wezen) belangeloze muzikale speelvreugde. - JAAP GERAEDTS

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail