gerelateerde werken
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met multimedia
Bezetting:
cl-b tape
Speelmuziek : voor 2 violen en archifoon, in de 31-toonsstemming, 1971 / Anton de Beer
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Andere combinaties van strijkers en toetsinstrument; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2vl archiphone
Imker : voor fluitkwartet en klanksporen, 1995 / Ton Bruynèl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Fluit met multimedia
Bezetting:
4fl 2soundtracks
Sonata : per flauto, oboe e pianoforte, (1935-1936) / Piet Ketting
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting:
fl ob pf
compositie
Gramvousa : for flute, bass clarinet, piano and tape, 1995 / Roderik de Man
Overige auteurs:
Man, Roderik de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 25 november 1995 - Riga (Letland) - Het Trio] - In de tijd dat mij werd gevraagd een compositie voor Het Trio te maken, las ik een boek van Tim Severin The Ulysses Voyage, dat een nauwkeurige reconstructie beschrijft van Odysseus' reizen. De titel van deze compositie, Gramvousa, is de naam van een eiland dat aan de noordwest punt van Kreta ligt. Deze plaats speelt een belangrijke rol in de Odyssee van Homerus. Het is de woonplaats van Aeolus, de god der winden en vanuit Gramvousa moet de lange onzekere overtocht naar Ithaka worden gemaakt. Ik ben er zelf geweest en het was opvallend, dat er op een heldere rustige dag plotseling enorme rukwinden konden opsteken die weer even snel verdwenen als zij gekomen waren. De overeenkomst tussen het gevoel dat een componist heeft als hij aan een nieuw werk begint en iemand die een reis met onzekere bestemming onderneemt, vond ik treffend. Als het stuk eenmaal is voltooid worden de rollen omgedraaid en zijn het de musici die als het
ware een soms riskante reis ondernemen. Deze bestemming is zeer bepalend geweest voor het kiezen van de klanken waaruit de band is ontstaan, zij zijn praktisch allemaal rechtstreeks afkomstig van fluit, basklarinet en piano. Ik wens musici en toehoorders een goede reis. - RODERIK DE MAN