componist
Jan Rokus van Roosendael zoekt van meet af aan een eigen idioom waarin hij zijn hang naar bezonkenheid en het spirituele tot uiting kan brengen. Aanvankelijk ontleent hij vooral inspiratie ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
The Grey Tree : for Chinese chamber orchestra / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2dizi 2sheng suona 2perc yangqin pipa ruan guzheng 4erhu 2zhonghu vc db
Postcard from Europe : for chamber orchestra, 2004 / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl cl sax-s sax-a 2h 2trb tb perc el.g el.g-b pf
En Plo : for ensemble / Calliope Tsoupaki, 2006
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2fl cl 2sax h trp trb tb el.g perc cel el.cb
compositie
Heterophony : for ensemble, 1995 / Jan Rokus van Roosendael
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19-11-1995 - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag - Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw).
In de compositie Heterophony staan de volgende typen van heterofonie centraal:
- het op verschillende manieren omspelen of versieren van een centrale toon. Deze vorm van heterofonie treft men in de hele wereld aan.
- het type heterofonie tussen voorzanger en gemeente, dat men aantreft in de Schotse kerken. Hierbij zingt de voorzanger de hoofdmelodie en imiteert de gemeente deze melodie, ieder in zijn eigen tempo, zodat er een klankveld ontstaat.
- het gamelantype van heterofonie, zowel Javaans (langzaam) als Balinees (snel). Deze vorm van heterofonie wordt gekenmerkt door een zich herhalende (interlocking) melodie met omspelingen in de andere stemmen.
Deze gegevens zijn overigens uitgewerkt op een muzikaal abstracte wijze, zodat een volstrekt op zichzelf staande compositie ontstaat. Een ander principe van heterofonische muziek is de flexibele en vrije timing. Dit 'vrije tijdsprincipe' heb ik in de compositie trachten te realiseren door de dirigent een prominente rol te geven. Hij bepaalt namelijk hoe lang een gebeurtenis, een passage of een deel duurt, zodat hij de lengte van de hele compositie kan bepalen. Doordat de dirigent invloed heeft op het muzikale verloop, ontstaat er een nauwe relatie tussen publiek en uitvoerder, die men tegenwoordig nog steeds aantreft in de jazz, de niet-westerse muziek en de volksmuziek. - JAN ROKUS VAN ROOSENDAEL