gerelateerde werken
Faomar : La Poursuite, for wind quintet, 1999 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaaskwintet
Bezetting:
fl ob cl fg h
De sonate nr. 1 : voor 1 tot 5 spelers en elektronische klanken, 1969/83 / Victor Wentink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Elektronica met verschillende instrumenten; Variabele instrumentatie met multimedia
Bezetting:
1-5 instr. electronics
Sambúdar sundurpykkja : for horn, harpsichord and tape, 1981 / Lárus Halldór Grímsson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Elektronica met verschillende instrumenten; Gemengd ensemble (2-12 spelers) met multimedia
Bezetting:
h cemb tape
Nocturnal residents : for two bassoons, 1989 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fagot; Fagot met multimedia; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2fg / fg tape
compositie
Mawar jiwa : for gamelan and electronics, 1992 / text: Sitor Situmorang, Will Eisma
Overige auteurs:
Situmorang, Sitor
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk begint met een luid geslagen motief van drie tonen. Voor de kenners: de tonen 2, 5 en 3 uit de Slendro toonschaal. Dit motief vormt de materiële basis van waaruit het gehele werk is opgebouwd. Het gedicht Mawar jiwa van de Indonesische dichter Sitor Situmorang is de geestelijke basis waarop de compositie steunt. Aanvankelijk klinken losse woorden als druppels tussen ritselende klanken, maar tegen het einde wordt het gedicht in zijn geheel uitgesproken. Er zijn vijf in elkaar overgaande delen, die zich onderscheiden door tempo en volume. De invloed van de klassieke Javaanse muziek is aanwezig. De compositie lijkt te eindigen als een Sampak, een onderdeel van een Javaanse Wajang voorstelling. - WILL EISMA