componist
Will Eisma werkt als violist bij de Omroeporkesten. Daarnaast ontwikkelt hij een solopraktijk waarin hij zich specialiseert in hedendaagse muziek. Veel van zijn composities zijn geschreven voor de orkesten van ...
gerelateerde werken
Quattro violini : for 4 violins, 1999 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
4vl
Dreamtime : No rhyme no reason, part 3, for viola, guitar trio and tape, 1987 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers); Elektronica met verschillende instrumenten; Gemengd ensemble (2-11 spelers) met elektronica
Bezetting:
3g vla tape
Kielwater : for alto saxophone, violoncello and soundtracks, 1996 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en); Elektronica met verschillende instrumenten; Blaas en strijkinstrument(en) met elektronica
Bezetting:
sax-a vc tape
Liwung : for gamelan and tape, 1977 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan; Elektronica met verschillende instrumenten; Gamelan met elektronica
Bezetting:
gamelan tape
compositie
Mawar jiwa : for gamelan and electronics, 1992 / text: Sitor Situmorang, Will Eisma
Overige auteurs:
Situmorang, Sitor
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk begint met een luid geslagen motief van drie tonen. Voor de kenners: de tonen 2, 5 en 3 uit de Slendro toonschaal. Dit motief vormt de materiƫle basis van waaruit het gehele werk is opgebouwd. Het gedicht Mawar jiwa van de Indonesische dichter Sitor Situmorang is de geestelijke basis waarop de compositie steunt. Aanvankelijk klinken losse woorden als druppels tussen ritselende klanken, maar tegen het einde wordt het gedicht in zijn geheel uitgesproken. Er zijn vijf in elkaar overgaande delen, die zich onderscheiden door tempo en volume. De invloed van de klassieke Javaanse muziek is aanwezig. De compositie lijkt te eindigen als een Sampak, een onderdeel van een Javaanse Wajang voorstelling. - WILL EISMA