gerelateerde werken
World within world / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
ob vl vla vc
Trio : for bassinstrument, percussion and tape, (Combattimento ritmico II) / Tera de Marez Oyens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Elektronica met verschillende instrumenten; Variabele instrumentatie met multimedia
Bezetting:
bass-instr perc tape
Sonate : pour clarinette basse, piano et bande magnétique, 1981 / Luctor Ponse
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet en toetsinstrument met multimedia
Bezetting:
cl-b pf tape
Achterlangs : for gamelan ensemble, percussion and brass instruments, 1989 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan
Bezetting:
3trb 2tb-b/2trb-b 2perc gamelan(10 players)
compositie
Mawar jiwa : for gamelan and electronics, 1992 / text: Sitor Situmorang, Will Eisma
Overige auteurs:
Situmorang, Sitor
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk begint met een luid geslagen motief van drie tonen. Voor de kenners: de tonen 2, 5 en 3 uit de Slendro toonschaal. Dit motief vormt de materiële basis van waaruit het gehele werk is opgebouwd. Het gedicht Mawar jiwa van de Indonesische dichter Sitor Situmorang is de geestelijke basis waarop de compositie steunt. Aanvankelijk klinken losse woorden als druppels tussen ritselende klanken, maar tegen het einde wordt het gedicht in zijn geheel uitgesproken. Er zijn vijf in elkaar overgaande delen, die zich onderscheiden door tempo en volume. De invloed van de klassieke Javaanse muziek is aanwezig. De compositie lijkt te eindigen als een Sampak, een onderdeel van een Javaanse Wajang voorstelling. - WILL EISMA