gerelateerde werken
Le gibet : for baritone, instruments and live-electronic / words by Aloysius Bertrand, Will Eisma
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en); Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting:
bar fl(pic) ob(eh) cl(cl-b) perc pf vl vc electronics
Danceformed fugue : for string trio and ad libitum tape/electronics, 1994 / Martijn Voorvelt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijktrio (viool, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijktrio (viool, altviool, cello) met multimedia
Bezetting:
vl vla vc (tape/electronics ad lib.)
Mountains : bass clarinet, tape, 1977 / Ton de Leeuw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met multimedia
Bezetting:
cl-b tape
Auburn : for guitar and tape, 1994 / Michel van der Aa
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar; Elektronica met verschillende instrumenten; Gitaar met multimedia
Bezetting:
g tape
compositie
Mawar jiwa : for gamelan and electronics, 1992 / text: Sitor Situmorang, Will Eisma
Overige auteurs:
Situmorang, Sitor
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk begint met een luid geslagen motief van drie tonen. Voor de kenners: de tonen 2, 5 en 3 uit de Slendro toonschaal. Dit motief vormt de materiƫle basis van waaruit het gehele werk is opgebouwd. Het gedicht Mawar jiwa van de Indonesische dichter Sitor Situmorang is de geestelijke basis waarop de compositie steunt. Aanvankelijk klinken losse woorden als druppels tussen ritselende klanken, maar tegen het einde wordt het gedicht in zijn geheel uitgesproken. Er zijn vijf in elkaar overgaande delen, die zich onderscheiden door tempo en volume. De invloed van de klassieke Javaanse muziek is aanwezig. De compositie lijkt te eindigen als een Sampak, een onderdeel van een Javaanse Wajang voorstelling. - WILL EISMA