gerelateerde werken
Helena is coming later : string quartet, ARP-synthesizer / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello) met multimedia
Bezetting:
2vl vla vc arp-synthesizer
Git3 : for guitar trio, 1988 / Ernst Oosterveld
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar; Elektronica met verschillende instrumenten; Gitaar met multimedia
Bezetting:
3g (audio graphic software ad lib.)
Achterlangs : for gamelan ensemble, percussion and brass instruments, 1989 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan
Bezetting:
3trb 2tb-b/2trb-b 2perc gamelan(10 players)
Drop-hammers : for harp and soundtracks, 1996 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
hp tape
compositie
Mawar jiwa : for gamelan and electronics, 1992 / text: Sitor Situmorang, Will Eisma
Overige auteurs:
Situmorang, Sitor
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk begint met een luid geslagen motief van drie tonen. Voor de kenners: de tonen 2, 5 en 3 uit de Slendro toonschaal. Dit motief vormt de materiƫle basis van waaruit het gehele werk is opgebouwd. Het gedicht Mawar jiwa van de Indonesische dichter Sitor Situmorang is de geestelijke basis waarop de compositie steunt. Aanvankelijk klinken losse woorden als druppels tussen ritselende klanken, maar tegen het einde wordt het gedicht in zijn geheel uitgesproken. Er zijn vijf in elkaar overgaande delen, die zich onderscheiden door tempo en volume. De invloed van de klassieke Javaanse muziek is aanwezig. De compositie lijkt te eindigen als een Sampak, een onderdeel van een Javaanse Wajang voorstelling. - WILL EISMA