gerelateerde werken
Faomar : La Poursuite, for wind quintet, 1999 / Will Eisma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaaskwintet
Bezetting:
fl ob cl fg h
Song (without words) nr. 2 : for two identical instruments, 1991 / Maarten Bon
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Elektronica met verschillende instrumenten; Variabele instrumentatie met multimedia
Bezetting:
2instr / instr tape
Entanglements : for one recorder player and magnetic tape, 1987, revision 1992 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Blokfluit met multimedia
Bezetting:
rec tape
A musical episode : from "Them thar hills" (1934), for two tubas and tape, 1989 / Maarten Bon
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Tuba; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2tb tape
compositie
Mawar jiwa : for gamelan and electronics, 1992 / text: Sitor Situmorang, Will Eisma
Overige auteurs:
Situmorang, Sitor
(Tekstdichter/librettist)
Eisma, Will
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk begint met een luid geslagen motief van drie tonen. Voor de kenners: de tonen 2, 5 en 3 uit de Slendro toonschaal. Dit motief vormt de materiƫle basis van waaruit het gehele werk is opgebouwd. Het gedicht Mawar jiwa van de Indonesische dichter Sitor Situmorang is de geestelijke basis waarop de compositie steunt. Aanvankelijk klinken losse woorden als druppels tussen ritselende klanken, maar tegen het einde wordt het gedicht in zijn geheel uitgesproken. Er zijn vijf in elkaar overgaande delen, die zich onderscheiden door tempo en volume. De invloed van de klassieke Javaanse muziek is aanwezig. De compositie lijkt te eindigen als een Sampak, een onderdeel van een Javaanse Wajang voorstelling. - WILL EISMA