componist

Adriaansz, Peter

Peter Adriaansz werd in 1966 in Seattle (VS) geboren. Opleiding Hij studeerde orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij o.a. Leo van Doesselaar, Bert Matter en Wim van Beek. Compositie ...

gerelateerde werken

Comfort : for orchestra, 2001, revision 2002 / Peter Adriaansz

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4454 4451 timp 6perc pf str(16.14.12.12.8.)

In nachtschaduw : lied voor bariton en orkest, op. 94 / [muziek] Gerard H. Boedijn, [tekst] (P.C. Boutens)

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 1111 2100 timp perc str

Wat ben ik, dan een vogel in de schemering? ... : (zang en orkest) - (mannenstem), (1945) / met toegevoegd pianouittreksel, [tekst] Karel van de Woestijne, Jan van Dijk

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 1032 4000 str

Credeva… (in memoriam Franco Donatoni) : for 2 sopranos and orchestra / Luc Brewaeys; text: Jan Fabre

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: 2sopr-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp trb timp perc hp str

 

compositie

Chant negatif : (Chants monotones part 3), for soprano, percussion and string orchestra, 1994, on French text / Peter Adriaansz

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1996
Uitgavenummer: 08958
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 0000 0000 5perc str
Bijzonderheden: Met voorw. - Cop. 1996. - Tijdsduur: ca. 40'
Tijdsduur: 40'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 14 mei 1996 - Beurs van Berlage Amsterdam - Nederlands Balletorkest o.l.v. Stefan Asbury (Project Jonge Componisten)] - 'Chant negatif' is onderdeel van een vijfdelige cyclus voor sopraan en wisselende instrumentale bezettingen onder de overkoepelende titel 'Chants monotones'. Alle teksten zijn van, of gebaseerd op, teksten van de Franse dichter en schrijver Jacques Prévert en zijn in de eerste plaats uitgezocht op hun geschiktheid voor het muzikale betoog. De cyclus als geheel behandelt verscheidene aspecten van minimale verandering op een zo maximaal mogelijke manier. Voornaamste bron van inspiratie ligt in de schijnbare onbewogenheid van het recitatief, het ritueel van de herhaling binnen de dramatiek van tekstuele opsomming en de wens zoveel mogelijk te zeggen met een minimum aan materiaal (controlezucht). "Monotone" duidt niet op een negativistische wens vervelende muziek te schrijven, maar verwijst eerder naar een interesse voor statische oppervlakten. Binnen deze
begrensde uitgangspunten worden alle bouwstenen die van "secundair" belang zijn, onontbeerlijk voor de muzikale spanning: manipulatie van verwachtingspatronen en minieme veranderingen in uitvoeringswijze worden zodoende "primaire" bouwstenen. Als derde deel neemt 'Chant negatif' een centrale positie in, hetgeen wordt bepaald door een geleidelijke toe- en afname van bezetting en tijdsduur. Alle delen hebben identiek materiaal, maar klinken niet hetzelfde. Het materiaal van 'Chant negatif' bestaat voornamelijk uit een melodisch skelet van drie van de basisakkoorden waarop de hele cyclus is gebouwd. Van die drie akkoorden blijft alleen maar een schil over in de vorm van een 6-noots motief dat geleidelijk aan in het verloop van het stuk nog verder wordt gereduceerd. 'Chant negatif' is een soort ghetto-muziek, in die zin dat het doel van de muziek de noten voorbijstreeft die niet meer worden dan een voertuig voor een psychische situatie. Deze situatie wordt bepaald door twee factoren:
intimidatie (plus zorgen maken) en afscheid. Beide zijn vertegenwoordigd in een lang proces van geleidelijke eliminatie (soms onder dreiging). Doel van het stuk wordt zo: überhaupt te kunnen spelen. Dit doel wordt onderstreept door een vorm (van zin tot frase, van alinea tot hoofdstuk), die is gebaseerd op een ternaire argumentatievorm: verklaring - ontkenning - verklaring - bevestiging. Dit proces kan worden voortgezet tot uitputting volgt, maar is niet oneindig. Hoe verder de voortgang, des te harder wordt het ontkennen en des te moeilijker wordt het affirmeren.De titel van het stuk is dus eerder verklaarbaar in zijn rol van ontkennen, dan in een of andere echt destructieve zin van het woord. Ondanks al deze buitenmuzikale zaken is de muziek niet expressionistisch van aard maar vervolgt gewoon een logische weg. De twee instanties waarin de muziek de neiging vertoont zich te willen "ontwikkelen" zijn slechts indicatief voor zijn onvermogen daartoe. Het stuk wordt geleidelijk aan
steeds realistischer en stoeit een beetje met het idee van de natuur als basis van de kunst, of anders datgene wat overblijft wanneer de kunst is verdwenen. - PETER ADRIAANSZ

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 50 paginas EUR 31,16
Hardcopy, normal size (A3), 50 paginas EUR 54,59
Hardcopy, study size (A4), 50 paginas EUR 39,75
Huurpartijen Download (B4), 114 paginas EUR 51,62
Hardcopy, normal size (B4), 114 paginas EUR 90,44
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten