alle werken

8 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Lines, dots and crosses : for violin and piano, 1992 / Peter Stewart Adriaansz

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool en toetsinstrument
Bezetting: vl pf

Music of Mercy Pt. 3 : (in three complementary movements), for percussion sextet and saxophone quartet, 1996-1997 / Peter Adriaansz

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: 4sax 6perc

Chant ascendant : (Chants monotones part 4), for soprano (or two alternating sopranos) and ensemble, 1994/1995 / words: Jacques Prévert, adapted by composer, Peter Adriaansz

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble; Vocaal ensemble (2-12) en groot ensemble
Bezetting: sopr/2sopr 1110 0000 2perc man g hp pf/cemb vl vla vc cb

nieuwste editie

Lines, dots and crosses : for violin and piano, 1992 / Peter Stewart Adriaansz

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool en toetsinstrument
Bezetting: vl pf

 

componist

Adriaansz, Peter

Synoniem: Stewart Adriaansz
Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1966-01-01
Website: www.peteradriaansz.com

1966

Peter Adriaansz werd in 1966 in Seattle (VS) geboren.

Opleiding
Hij studeerde orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij o.a. Leo van Doesselaar, Bert Matter en Wim van Beek. Compositie studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (bij Louis Andriessen, Brian Ferneyhough en Jan van Vlijmen) en aan het Rotterdams Conservatorium (bij Peter-Jan Wagemans en Klaas de Vries).

Activiteiten
Adriaansz is artistiek leider van Slagwerkgroep Den Haag.

Composities
Vanaf 1993 componeert Adriaansz vaak in opdracht en voor uitvoeringen van onder anderen ARRAY Music (Toronto), het Aurelia Saxofoonkwartet, California EAR Unit, ensemble Continuum (Toronto), Crash Ensemble (Dublin), het Doelenensemble, eNsemble (St. Petersburg), Ives Ensemble, ensemble KORE (Montreal), Maarten Altena Ensemble, ensemble MusikFabrik, Radio Filharmonisch en Symfonie Orkest, het Nieuw Ensemble, ensemble Omnibus (Tashkent), Orkest de Volharding, Schönberg Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag en het Ural Philharmonic (Yekaterinaburg). Tevens schreef hij voor ensembles met een wat ongebruikelijke bezetting voor speciale projecten. Zijn werken worden regelmatig wereldwijd uitgevoerd en uitgezonden, van het Holland Festival tot Huddersfield en van Tashkent tot Toronto. Hij werkt vaak samen met het Ives Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag, pianist Gerard Bouwhuis, slagwerker Arnold Marinissen en gitarist Wiek Hijmans: ensembles en musici die zich wijden aan het ontdekken van nieuwe geluiden en vormen. De muziek van Adriaansz wordt gekenmerkt door een formalistische houding en een hoog conceptueel gehalte, waarin klank, structuur en hoorbare wiskunde de hoofdingrediënten zijn. In zijn recente werk is ook een toenemende interesse in flexibiliteit en variabele vormen te horen. In veel artikelen wordt zijn muziek uiteenlopend beschreven - vaak zelfs hetzelfde stuk - , van sadistisch, meedogenloos en extreem saai tot poëtisch, ontroerend, ingenieus en indrukwekkend.

Prijzen
In 1996 kreeg Adriaansz de Gaudeamus Prijs voor Chant Ascendant [Chants Monotones pt. 4].

Peter Adriaansz